Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Friss információk az óraátállításról

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Október 29-én, hajnali 3 órakor a mutatókat visszaállítjuk egy órát – így látszólag tovább is alhatunk. De vajon testünk is így érzi? A nyári időszámítás bevezetése óta vitatott, hogy mindennek csak „napos” oldala létezik, vagy az előnyök éppenséggel eltörpülnek a hátrányok mellett.

Egészségünk szempontjából hasznos, ha a lehető legtöbb nappali órát kihasználjuk, nappali fényben ugyanis frissebbek tudunk lenni, de

az évente kétszeri átállítás megviseli a csecsemők, a gyerekek és az idősek szervezetét is,

akárcsak az alvászavarokkal és szervi megbetegedéssel küzdőkét.

„Sokunk szervezetét különösen megterheli az óraátállítás. Gyakori panaszok a kellemetlen közérzet, a fejfájás, a figyelmetlenség és a csökkent koncentrálóképesség. Ezekre az időszakokra jellemző az alvási ciklus felborulása, nehezebben alszunk el, és kialvatlannak érezzük magunkat ébredéskor. Étvágytalanok és ingerlékenyek is lehetünk. Éppen ezért fontos, hogy fokozottan ügyeljünk önmagunkra ebben az időszakban” – mondta Tóth-Domán Judit, a Budai Egészségközpont munkatársa.

A szakember azt javasolja, hogy keljünk fel fél órával korábban reggelente, így fokozatosan szokhatunk hozzá a megváltozott körülményekhez. A kisgyermekeknek is könnyebbé tesszük az átállást, ha naponta negyedórával haladva, apránként megváltoztatjuk a napirendi pontok idejét: az ébredést, a lefekvést, az étkezéseket.

Segít, ha reggelente elmegyünk futni vagy sétálni, mert a friss levegő és a mozgás segíti a szerotonin előállítását az agyban, ami megkönnyíti az alkalmazkodást. Az utolsó őszi napsütéses napokon érdemes hozzászoktatni a gyermekeket is a sétához.

Könnyű, vitaminokban gazdag ételeket és sok folyadékot ajánlanak, ha gondunk támad az elalvással, akkor pedig nyugtató teákat, gyógynövényeket, citromfüvet, levendulát.

Az óraátállítás után fokozottan hallgassunk belső óránkra, és álljunk meg, ha pihenőt jelez. Főleg mikor autót vezetünk, vagy balesetveszélyes tevékenységet végzünk - figyelmeztet a szakember.