Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Még az idén befolyhat a Budapest Airport ára

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Az InfoRádió értesülései szerint már a héten aláírhatják a Budapest Airport privatizációs szerződését. Ez azt is jelentené, hogy a vételár az idei évben folyik be az államkasszába, jóllehet azt még mindig nem tudni, pontosan mire is költi a kormány a 464 milliárd forintot. Deli Krisztina összefoglalója.

Három részösszegre – vagyis a részvénypakett, a 75 évre kötött vagyonkezelői jog, illetve az ingatlanok és eszközök hasznosítási jogának értékére -bontható az a 464 milliárd forint, amit a brit befektetők ajánlottak a Budapest Airport vagyonelemeiért.

A kérdés már csak az, hogy melyik tételt pontosan mire is használja majd föl, hogyan számolja majd el a kormányzat.

Kiindulási pont lehet a Budapest Airport-tal kapcsolatban készült vagyonértékelés, ami a 75 évre szóló vagyonkezelői jog piaci értékét 110 milliárd forintra becsülte.

A költségvetési törvényben a tranzakcióból származó teljes bevételt 360 milliárd forintra tették, amit jócskán meghalad a brit befektetőcsoport 464 milliárd forintos ajánlata.

Ha tehát a valós vételár 100 milliárd forinttal több, mint a tervezett bevétel, akkor az elemzők szerint az üzemeltetési jog értéke is legalább 150 milliárd forint. Ez pedig azt jelenti, hogyha a privatizáció még idén lezárul, akkor a 75 évre szóló vagyonkezelői jog ára a decemberi költségvetési bevételek közé kerül.

Így 2002 óta először teljesülhetne a pénzforgalmi szemléletű hiánycél, még ha az uniós számítások szerinti deficitet túl is lépi a kormány.

Veres János pénzügyminiszter a pályázók közötti sorrend kihirdetésekor azt mondta: a vételárat a hatályos magyar törvényeknek megfelelően számolják el.

„Ha december 31-éig az összeg beérkezik a kincstári egységes számlára, akkor természetesen az érvényes magyar törvényeknek megfelelően figyelembe kell vegyük. Miután ez a befolyó összeg több részből tevődik össze, a több részt is annak megfelelően fogjuk elszámolni, ahogyan azt az érvényes szabályok előírják.

Nagy valószínűséggel több helyre kell érkeznie az összegnek, mert a tranzakcióban nemcsak részvényértékesítésről van szó, sőt, a tranzakció meghatározó értéke nem a részvény értéke maga, hanem sokkal inkább a 75 éves bérleti jognak a vételáraként, pontosabban értékeként fizetett összeg.

Ha beérkezett a pénz, akkor majd meg fogom mondani, hogy mire fogjuk fordítani. Ha meg van kötve a szerződés és befolyt a pénz, akkor kell elkölteni. Megállapodtunk a jegybankkal, hogy ha bármilyen pénznemben történik a vételár kifizetése, a jegybank fogja átváltani a pénzt. Tehát ilyen értelemben a forintpiacot nem fogja befolyásolni az ebből a tranzakcióból befolyó pénz Magyarországra.

Az tehát a szerződéskötésig bizonytalan, hogy a Budapest Airport eladásából származó 464 milliárd forintból mekkora összeggel csökken majd az államháztartás hiánya. Az InfoRádió ugyanakkor úgy értesült: a Pénzügyminisztérium a témával kapcsolatban bejelentést tervez a hét második felében.