Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

\"Kényelmetlenül\" drága a BAA-nek Ferihegy

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A brit BAA repülőtér-üzemeltető 1,3 milliárd fontot fizet a budapesti, Ferihegyi repülőtér üzemeltetője, a Budapest Airport Rt. háromnegyedéért, ez körülbelül 28-szorosa a budapesti cég idénre várt pénzforgalmi többletének (EBITDA), miközben a BAA saját részvényének tőzsdei ára csak 11-szeres szorzójú. Ilyen magas árnak csak akkor van értelme, ha a BAA jóslatai beválnak, írta a Wall Street Journal Europe kedden.

A brit cég látványos növekedésre számít Budapesten. Szinergiahatások nemigen láthatók, így csakis a növekedés hozhat eredményt. A ferihegyi repülőtér máris az egyik leggyorsabban fejlődő légikikötő Európában, idén az utasok száma várhatóan 20 százalékkal gyarapodik.

A BAA 2020-ra az ideinél közel háromszor több, 19 millió utasra számít, ezzel a budapesti repülőtér már egy szinten lesz a London melletti, ugyancsak BAA-kezelte stanstedi repülőtérrel.

Budapesten viszont nagyobb a megtérülés lehetősége, mint az erősen szabályozott brit repülőtereken. Budapesten csak a leszállási díjak megtérülését maximálták. Ugyanakkor a BAA a repülőtéri boltok és parkolók teljes bevételét megtarthatja, írta az újság.

Ez azt jelenti, hogy a befektetők a befektetett tőke több mint 12 százalékos megtérülésére számíthatnak a BAA saját becslése szerint, miközben ez az arány alig 7 százalékos a brit repülőtereken.

A dolog hátulütője csak az, írta a lap, hogy a befektetők kénytelenek évtizedekig megtartani a részvényeket, ha részesülni akarnak a megtérülésből, feltéve, hogy a BAA rózsás növekedési előrejelzései egyáltalán beválnak. És még ha 2011-re sikerül is elérni a BAA tervezte, 100 millió fontos pénzforgalmi többletet Budapesten, az EBITDA-vételár szorzó akkor is csak 13-ra csökken.

Aggodalomra ad okot, hogy a többi pályázó kevésbé bízott a Budapest Airport Rt. növekedési kilátásaiban. A BAA fizette ár 15 százalékkal több, mint amit a német Hochtief építőipari és repülőtér-üzemeltető csoport kínált, illetve 25 százalékkal több a harmadik pályázó, a német Fraport repülőtér-üzemeltető kínálta összegnél.

Ez a különbség nyugtalanítóan nagy, írta a Wall Street Journal Europe.