Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Tizenhat év alatt húszszoros cigarettaárak

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Az elkövetkező tizenkét hónapban három alkalommal - idén szeptember elsejétől, majd jövőre kétszer - emelkedik a cigaretta jövedéki adója. Az áremelések ellenére azonban a gyártók nem számítanak a feketepiac részesedésének további növekedésére.

A British American Tobacco vállalati és szabályozási igazgatója az InfoRádióban azt mondta, hogy az áremelések hatására a fogyasztók olcsóbb dohánytermékeket vásárolnak, és egy ideig nőtt a feketepiaci értékesítés aránya is.

Lábody László kiemelte, hogy 2002 augusztusa és 2004 januárja között a kormány összesen 94 százalékkal emelte meg a cigaretta jövedéki adóját.

Részben ennek hatására 2004-ben 20 százalékkal, 2005-ben pedig további nyolc százalékkal csökkent a dohánytermékek legális piaca, a kieső részt pedig valószínűleg a feketepiac vette át.

Az igazgató szerint azonban a folyamatok megfordulni látszanak, hiszen a tavalyi év hasonló időszakához képest az idén öt-hét százalékkal növekedtek az eladások.

A mostani intézkedéssel az eredetileg jövő évre tervezett nagyarányú adóemelést bontották három részre: az emelés felét hozta előre a kormány szeptemberre - tette hozzá.

Lábody László szerint miközben ez a megoldás növeli a kormányzat bevételeit, tovább segíti a piac konszolidálódását, így - több intézkedés együttes hatására - nem számít a feketepiaci részesedés növekedésére.

Fontos szerepe van ebben a szigorított határellenőrzésnek és a vásárlóerő alakulását figyelembe vevő adópolitikának. Ezáltal a feketepiacon kapható cigaretták ára növekszik, és a legális ipar is versenyképes tud maradni - mondta a British American Tobacco vállalati és szabályozási igazgatója.

A cigarettából az államnak 1990-ben 14 milliárd forint jövedéki bevétele volt, tavaly pedig több, mint 200 milliárd forint. Ugyanezen időszak alatt a legnépszerűbb cigarettamárka ára 26 forintról húszszorosára, 520 forintra emelkedett.