Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

A Forma-1 a leggazdaságosabb sportesemény

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A Forma-1 hozza a sportesemények közül a legtöbb bevételt: 2007-ben a 18 nagydíj átlagosan 217 millió dollár árbevételt termelt. Ehhez képest mérkőzésenként 24 millió dollár bevételt ért el az amerikaifutball-bajnokság (National Football League) és 8 milliót az angol labdarúgó-bajnokság.

A Forma-1 2007-es árbevétele 3,9 milliárd dollár volt, ezzel összehasonlítva például az angol első osztály labdarúgó klubcsapatainak összesített árbevétele 3 milliárd dollár volt a 2006/2007-es idényben.

A 3,9 milliárd dollár három részből áll össze: központi bevételekből - például a televíziós közvetítés, szponzorok és vállalati vendéglátás -, csapatbevételekből - ideértve a szponzori pénzeket és a kereskedelmi partnerek és tulajdonosok hozzájárulását, valamint a pályabevételekből (jegyeladásból és egyes szponzorok).

A Forma-1 egyre növekvő globális vonzerejének egyik titka, hogy ma már szinte a világ minden pontján rendeznek versenyeket. Bár még mindig Európában zajlik a legtöbb verseny (a 18-ból 10), mára Ázsia is öt nagydíjnak ad otthont; ezek közül is kiemelkedik az első éjszakai Forma-1-es verseny, amelyet ebben a szezonban rendeznek meg Szingapúrban.

A Forma-1 egész világra kiterjedő népszerűsége - mind árbevétel, mind nézőszám szempontjából - azt jelenti, hogy a versenysorozat az egyik legfontosabb globális sporteseménynek tekinthető.

Alan Switzer, a Deloitte Sport üzletágának igazgatója szerint "a 3,9 milliárd dollárt meghaladó árbevétel, illetve a 2007-es idény 350 milliót meghaladó nézőszáma már most is tekintélyes. A jövőbeli ázsiai terjeszkedésnek, az esetleges "helyi hősök" megjelenésének Indiában és Kínában, illetve az éjszakai versenyek bevezetésének köszönhetően pedig ezek az adatok tovább fognak növekedni."

Újabb eszközök a népszerűség növelésére

Hozzátette: a statisztikák szerint a többi népszerű sportággal összehasonlítva a Forma-1 bevételei sokkal kisebb mértékben származnak a helyszínre látogató nézők vásárlásaiból. A jegyár bevételek és a nézők másodlagos vásárlásai jelenleg mindössze a teljes árbevétel 10 százalékát teszik ki.

A pályák mindent elkövetnek az ilyen jellegű bevételek növelése érdekében. Az éjszakai versenyen kívül a 2008-as idényben megszűnnek bizonyos vezetést könnyítő megoldások, például a kipörgés gátló használata, így - a szervezők reményei szerint - fenntarthatják a versenyek népszerűségét mind a szponzorok mind a nézők körében.

Tanácsadók felhívják a figyelmet arra is, hogy bár a Forma-1 már most is pénzügyi szuperhatalomnak tekinthető a sport világában, folyamatosan foglalkozni kell az olyan kérdésekkel is, mint a nagydíjak helyszíne, a csapatköltségek, a szponzori szerződések és a környezetvédelmi megfontolások, ha maximalizálni szeretnék a Forma-1 népszerűségét, a márka értékét és végső soron a bevételeket.