Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Az oroszok késésben vannak

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Késik az új orosz Superjet 100 (SSJ) típusú repülőgépek szállítása - jelentette be az orosz állami Egyesített Repülőgépgyártó Holding elnöke. Alekszej Fjodorov azt nem tudta megmondani, hogy mennyit kell a megrendelőknek várni.

A Kommerszant című orosz gazdasági lap azt írta, hogy a kísérletek sorozata és a különféle engedélyek, igazolások beszerzése - ami az SSJ esetében még el sem kezdődött - általában egy-másfél évet emészt fel. A lap ugyanakkor emlékeztetett: egy másik gép, az AN-148 első ízben már 2005-ben felszállt, de a szériagyártás megkezdését csak az idei év végére tervezik.

Az SSJ első repülését tavaly nyárra tervezték, aztán késő őszre halasztották, és a Kommerszant értesülése szerint most idén április-májusra tervezik, vagyis ez máris egy év késést jelent. (Érdekes, hogy a lap által megkérdezett elemzők szerint ilyen hatalmas fejlesztés esetében másfél-kétéves lemaradás tűrhetőnek számít. A szakértők többek között az Airbus A380 és a Boeing 787 Dreamliner típusú gépeket említették példaként: az előbbi első darabját bő másfél, az utóbbiét féléves késéssel kapták meg megrendelői.)

Az SSJ az utóbbi évek legnagyobb vállalkozása az orosz repülőgépgyártásban, tervezett költsége 1,4 milliárd dollár (mintegy 231 milliárd forint). A prototípus szeptemberi bemutatóján Szergej Ivanov első miniszterelnök-helyettes azt mondta: ez lesz az első orosz személyszállító repülőgép, amely megfelel a nemzetközi normáknak.

A szerződés szerint a legnagyobb megrendelőnek, az Aeroflotnak novembertől havonta egy gépet kellene kapnia, az SSJ-vel akarja ugyanis felváltani a Tu-134 típusú repülőgépeit.

Az Aeroflot a szállítás késése esetén naponta és gépenként 12 ezer dollárt, de egy gépre összesen nem többet mint másfél millió dollárt követelhet, és öt repülőgép hat hónapnál hosszabb késedelme esetén követelheti a szerződés felbontását és a 15 millió dollár kifizetett előleg és kamatai visszatérítését.

A társaság azonban szóvivője szerint még nem kapott értesítést a késedelemről, és egyelőre nincs szó pönáléról.

Orosz szakértők szerint ugyan az Aeroflotnak esetleg még kifizetődő is lehetne a szerződés felbontása, de ezt politikai okokból nem fogja megtenni, mi több, valószínű, hogy a társaság, amelynek többségi tulajdonosa az állam, a kikötött fájdalomdíjat sem követeli majd.