Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Visszakapják pénzüket a Raiffeisen Bank ügyfelei

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A Raiffeisen Bank vállalta, hogy kártalanítja azon ügyfeleit, akik a pénzintézet egyoldalú szerződésmódosítása miatt a korábbinál magasabb díjért fizethették vissza fennálló tartozásaikat - tette közzé a Gazdasági Versenyhivatal.

Mihálovits András, a GVH szóvivője elmondta: két hónapra felfüggesztették ugyan a banki egyoldalú szerződésmódosításról szóló törvény alkalmazását, ám szükség van a jogszabályra, mert az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a bankok gyakran élnek - az ügyfelek kárára - ezzel a lehetőséggel.

A Raiffeisen Bank ellen 2008 áprilisában indított vizsgálatot a versenyhivatal, mert a pénzintézet egyoldalú szerződésmódosítással a szabad felhasználású és a lakáscélú jelzáloghitelei esetében az elő- és a végtörlesztési díjat 35-ről 60 ezer forintra emelte.

A bank a GVH fellépésének hatására vállalta, hogy kárpótolja az ügyfeleket. Egyik vállalása, hogy 2009 augusztusának végéig 13 ezer forintot kapnak vissza azok az ügyfelek, akik magasabb végtörlesztési díjjal törlesztett, ők írásbeli értesítést kapnak a banktól.

Emellett az érintettek számára lehetővé teszi a csökkentett mértékű részleges vagy teljes előtörlesztést, azaz 47 ezer forintért teljesíthetik ezt.

A bank vállalta azt is, hogy az eddigi 15 nap helyett 90-et ad arra, hogy az ügyfelek átgondolják: az új feltételek mellett is a pénzintézet ügyfelei maradnak vagy bankot váltanak.

Az eset váratlan aktualitása, hogy múlt pénteken találkozott a miniszterelnök és a bankszövetség elnöke. Közben életbe is lépett az a törvény, amely korlátozná az egyoldalú szerződésmódosítást. A jogszabály végrehajtása ugyan késedelmet szenved, de Mihálovits András reméli, hogy a GVH-nak nem kell a jövőben hasonló ügyekkel foglalkoznia.

A GVH azért kezdeményezte a jogszabály megszületését, mert az elmúlt években többször találkoztak hasonló ügyekkel. Az ügyfeleknek nem sok választásuk volt, ha hasonló értesítést kaptak. Több bank a módosítást a pénzintézetben függesztette ki, ezt pedig többen nem vették észre, de ha észre is vették, alaposan átgondolták, váltsanak-e bankot, mert ha rajta kívül álló ok miatt megcsúsztak a törlesztéssel, azt kockáztatták, hogy a bank végrehajtást kezdeményez ellenük.

Mihálovits András elmondta azt is: a versenyhivatalnál dolgozók tapasztalatai szerint a bankok szavakban nagyon elkötelezettek, de a gyakorlatban nemigen voltak ennek eredményei, és Magyarországon sajnos nem terjedt el, hogy a károsultak perközösséget alkotva támadják meg a pénzintézeteket vagy más piaci szereplőket a versenyhivatali döntések okán.

Hanganyag: Kaputa Júlia