Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Varró László: Az olajár folyamatos emelkedésével kell számolni

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Klímavédelmi szempontból jelenti a legnagyobb kockázatot, ha nem haladnak megfelelő ütemben az energiafejlesztési beruházások - véli a Mol stratégia-fejlesztési igazgatója. Varró László szerint a folyamatos energiaellátás megoldható, csak kérdés, hogy mennyire környezetszennyező módon.

A 2005 óta Európában létező emissziókereskedelmi rendszer szabályai néhány évente változnak, ez pedig hátráltathatja az energetikai beruházásokat - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a Mol stratégiai-fejlesztési igazgatója, aki hozzátette: a jogi és energiapolitikai bizonytalanság az energetikai innováció visszatartó ereje.

Varró László szerint az energiaellátás biztonságát jelentő problémák kezelhetőek, hiszen lehet tudni, mik azok a beruházások, amelyeket meg kell valósítani. Az energiaszektor évtizedeken keresztül képes ellátni a világot energiával, a gond abból adódik, ha ezt a mai technológiai paradigmával tesszük meg, mert ezzel olyan széndioxid-koncentrációt érünk el, amely elfogadhatatlan - hangsúlyozta.

Ahhoz, hogy a légköri széndioxid-tartalmat stabilizáljuk egy olyan szinten, amelyet a modern klímatudomány biztonságosnak tart, sokkal drasztikusabb kibocsátás-csökkentés kell - hangsúlyozta az igazgató.

Emelkedő olajár és versenyfutás

Varró László elmondta: a recesszió globálisan mintegy 3 százalékos keresletcsökkentést eredményezett, amely 2008 végén, 2009 elején az olajár összeomlásához vezettet. Az OPEC azonban radikális kitermelés-csökkentést ígért, és ezt be is tartotta. Ezen drasztikus lépés nélkül az olajár a mainál sokkal alacsonyabb szinten stabilizálódott volna, és az összes OPEC-tagállam óriási költségvetési deficittel küzdene.

A szakember szerint a fogyasztás és a kereslet növekedésével az olajár folyamatos emelkedésével kell számolni a következő évben, és beindul a versenyfutás az olajipari beruházások, az autóipari technológia és az ázsiai motorizáció között.

Hanganyag: Hlavay Richárd