Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Miért sikertelen a régiós légitársaságok privatizációja?

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A British Airways és Lufthansa privatizációja sikeres volt, de ezek a cégek már eleve piacvezetők voltak Európában - mondta Érsek M. Zoltán légiközlekedési szakértő az InfoRádiónak. Az Utazó című magazin főszerkesztője kiemelte: Kelet-Európában nem lehet sikeres eladásról beszámolni, ennek ellenére az államok ragaszkodnak a nemzeti légitársaság megtartásához. A Malév esetében jogi, gazdasági és érzelmi oka is volt annak, hogy a kormány ismét állami tulajdonba vette a légitársaságot - tette hozzá.

Az első sikertörténetnek lehet nevezni a British Airways privatizációját, amely a vezető cégek közé tartozik, a közelmúltban bekebelezte a spanyol légitársaságot is, és azt tervezi, hogy részesedést szerez az American Airlinesban - mondta az InfoRádiónak Érsek M. Zoltán légiközlekedési szakértő. Kiemelte: a másik sikersztori a Lufthansáé, amely úgy biztosítja a minimum 51 százalékos nemzeti tulajdonlást, hogy nem állami tulajdon van benne. Ez a két cég ugyanakkor korábban is a vezető légitársaságok közé tartozott, meghatározó, versenyképes volt a piacon - tette hozzá.

A légiközlekedési szakértő kifejtette, a régióban nincs sikeres privatizáció a területen. A lengyel légitársaságot a SwissAir privatizálta, ami csődbe ment, a CSA és az Air France házassága sikertelen volt, a román társaság pártában van, míg Bulgáriában új céget kellett létrehozni.

Érsek M. Zoltán kiemelte: a pech és a politika is tehet arról, hogy nem volt sikeres privatizáció a légitársaságoknál. A politika szeret beleszólni a cégek életébe, és az államok ragaszkodnak a nemzeti légitársaság megtartásához - tette hozzá.

A Malév üzleti hírneve még mindig jó, de a magyar piac kicsi - közölte a szakértő. Hangsúlyozta: a Malév esetében jogi, gazdasági és érzelmi oka is volt annak, hogy a kormány ismét állami tulajdonba vette a légitársaságot.

Érsek M. Zoltán szerint a magyar légitársaság eredményét nullszaldósra ki lehet hozni, ha megfelelő szerkezetben működik és a lehetőségek jól ki vannak használva.

Hanganyag: Panulin Ildikó