Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Meddig bírjuk még fizetni a dráguló benzint?

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Tovább esik az üzemanyag-fogyasztás Magyarországon a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) statisztikái szerint. A benzin esetében 4,1 százalékos a csökkenés az első negyedévben, így a 2007-es fogyasztási csúcs óta összességében már 30 százalékos a visszaesés. A gázolaj piacán nem ennyire rémisztő a helyzet, az első három hónapban 1,9 százalékos volt a kereslet visszaesése. A magas árak mellett a lakosság rendelkezésére álló jövedelmének a csökkenése magyarázza a fogyasztás utóbbi időszaki drasztikus csökkenését.

A MÁSZ adatai szerint - amelyek a piac 85 százalékát lefedik - újabb 2,9 százalékkal csökkent (a bázisidőszakhoz képest) az üzemanyag-fogyasztás Magyarországon az első negyedév során, így összességében 601 millió litert tett ki. Az árak rendületlen emelkedése mellett a fogyasztást kedvezőtlenül befolyásolhatta a januári áfaemelés is.

Mindezek következtében a fogyasztás lemorzsolódása töretlennek tűnik, és a magas árak (és a szűkösebben rendelkezésre álló jövedelmek) mellett a kedvezőtlen tendenciában nem is igazán lehet nagy fordulatra számítani. A Portfolio.hu által január közepén (8500 olvasó között) végzett felmérés szerint a megkérdezettek 57 százaléka kezdett el spórolni már a 400 forintos határnál. Bár elsősorban takarékoskodással próbálja a lakosság helyettesíteni a gépjármű használatát, a fogyasztási statisztikákon már ez is mély nyomot hagyott.

Az első negyedévben a benzin fogyasztása újabb 4,1 százalékkal csökkent, vagyis év/év alapon már tizenegyedik negyedéve mutatkozik folyamatos csökkenés. Bár tavaly pár negyedév erejéig a gázolaj fogyasztása növekedett, a novemberi jövedéki adó emelés és a további áremelkedés, úgy tűnik, elvette a dízelt tankolók kedvét is. A fogyasztás 1,9 százalékkal esett vissza az első három hónapban.

A benzin árának emelkedésével és a lakosság rendelkezésre álló jövedelmének csökkenésével párhuzamosan az utóbbi időszakban az üzemanyag fogyasztása is mélyrepülésbe kezdett. A 2007. első negyedéves csúcsfogyasztástól mostanra már 30 százalékkal zuhant a benzin iránti kereslet, és eddig ez a kedvezőtlen trend töretlennek tűnik.

A gázolaj piaca némiképp kilóg a sorból, hiszen miközben a benzin esetében jelentősebb lemorzsolódást lehet mérni a fogyasztásban, a gázolajnál csak kisebb csökkenés mutatkozik. Ebben szerepe van annak, hogy a gázolaj piacán a lakossági fogyasztás (amely könnyebben reagál az ár emelkedésére) súlya alacsonyabb.

A cégautók zöme gázolajat tankol, miközben a fuvarozók is ezt az üzemanyagot használják, márpedig esetükben a gazdasági kilátások változása fontosabb mozgatórugó lehet az árak alakulásánál. Nem szabad persze arról sem elfeledkezni, hogy a kereskedelmi gázolaj rendszerének 2011-es bevezetése miatt (novemberig literenként 6,5 forintos kedvezményt jelentett a kereskedelmi gázolaj, majd november és decemberben 19,5 forintosat, idéntől pedig literenként 17 forintosat) sok fuvarozó találhatta vonzónak a határokon belül való tankolást, ami szintén támaszt jelenthetett a gázolaj-fogyasztásnak.