Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Közlekedési intézkedések a Széll Kálmán-terv 2.0-ban

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Legkésőbb 2013. július 1-jével bevezetné a kormány a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszert (E-útdíj). A döntés értelmében a többletbevétel éves összege 150 milliárd forint lenne, tehát az intézkedés jövőre 75 milliárd forinttal javítaná a költségvetés egyenlegét.

A Széll Kálmán-terv 2.0 részeként hétfőn benyújtott konvergenciaprogram kiemeli: a közlekedésben érvényesülnie kell a használó fizet elvnek, hogy az úthasználóktól származó bevételekből finanszírozhatóvá váljanak a hazai úthálózat működtetési, karbantartási és felújítási feladatai, illetve fedezet képződjön további közlekedési célokra.

A dokumentum kitér arra: elkészült a budapesti közösségi közlekedés fenntartható finanszírozási modelljének koncepciója. Eszerint a jövőben a bevételtermelő fejlesztések elősegítése kerül a központba - e-jegyrendszer, járműpark megújítása uniós támogatásokkal -, miközben a működés közvetlen központi költségvetési támogatása 2013-tól csökken, távlatosan pedig megszűnik. A kormány már döntött arról, hogy a fővárosi közösségi közlekedés 2013. évi támogatását a 2012. évi előirányzathoz mérten is csökkenti 10 milliárd forinttal.

A közlekedés finanszírozását a tervek szerint új források segíthetik, például a személyforgalmi behajtási díj. A kormány támogatja a "dugódíj" infrastruktúrájának uniós forrásból történő teljes kiépítését. Ugyanakkor szükségesnek tartja megvizsgálni a rendszer szűkített, fővárosi forrásbevonásból való mielőbbi megvalósítását annak érdekében, hogy az országos elektronikus útdíjszedési rendszerrel együtt 2013. július 1-jétől üzemelhessen.