Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Így emelhetnek árat a vezetékestelefon-szolgáltatók

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A piacon működő jelentős piaci erejű vezetékestelefon-szolgáltatók - az Invitel, a Magyar Telekom és a UPC - legfeljebb az éves infláció mértékével megegyezően emelhetik havi díjaikat 2013-ban, és továbbra is biztosítaniuk kell előfizetőiknek a közvetítőválasztás lehetőségét - erről határozott a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).

Az NMHH pénteki közleményében kifejti, hogy immár negyedszer folytatta le piacelemzési eljárását a vezetékestelefon-szolgáltatások kiskereskedelmi piacán.

Az elemzésbe bevont szektor a hagyományos telefonszolgáltatásokat, az internet alapú telefonszolgáltatásokat (VoIP) és az előfizető által kért, meghatározott helyen használható mobilszolgáltatásokat ("home zone") foglalja magában. A határozat célja, hogy védje az előfizetők érdekeit és biztosítsa a verseny hatékonyságát - olvasható a közleményben.

A hatóság, új alapokra helyezett elemzési eljárása során három jelentős piaci erejű szolgáltatót azonosított: ezek a Magyar Telekom, az Invitel és a UPC. "Számukra a piaci verseny ösztönzése és az előfizetők védelme érdekében kötelezettségek írhatók elő" - véli az NMHH.

A hatóság a három szolgáltató számára határozatban írta elő az indokolatlanul magas díjak alkalmazásának tilalmát. Eszerint a jelentős piaci erejű szolgáltatók a vezetékes telefon előfizetési díjaikat 2013-ban nem emelhetik az éves inflációnál nagyobb mértékben.

Ezen túlmenően továbbra is kötelesek előfizetőik számára biztosítani a közvetítőválasztás lehetőségét is. Egyetlen szolgáltató sem korlátozhatja a közvetítőválasztást, azaz előfizetők egy időben több szolgáltatóval is állhatnak szerződésben, és szabadon dönthetnek arról, hogy mely távközlési cég tarifáit használva kezdeményeznek hívásokat.

A szolgáltatóknak továbbra is tilos az előfizetők indokolatlan megkülönböztetése, de ezt a kötelezettséget már a hírközlési törvény írja elő. Ennek értelmében a szolgáltató nem köthet olyan hűségszerződést, amit az előfizető csak aránytalan és nem indokolható költségek megfizetésével lenne képes módosítani vagy felmondani - hívja fel a figyelmet az NMHH.

A hatóság felidézi, hogy a piacelemzési munka 2012 májusában kezdődött, és a nemzeti konzultációra bocsátott határozat-tervezet október elejére készült el. Az NMHH november 16-án jelentette be az Európai Bizottság és a tagállamok felé a határozat-tervezetet. A Bizottság december 17-én küldte el válaszát, amelyben - egy észrevétel megfogalmazása mellett - elfogadta a határozat tartalmát.