Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Trükköznek a magyarok a vásárlásokkal

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A rendszerváltás idején a magyar lakosság jövedelmének egyharmadát költötte élelmiszerre. Az elmúlt több mint 20 év alatt csak minimálisan csökkent ez az arány, úgy a negyedére, viszont feljött mellé a rezsiköltség, ami a fogyasztói szokásokat is átrendezte - mondta Kozák Ákos, a GFK Hungária ügyvezető igazgatója az InfoRádiónak.

A piackutató vezetője rámutatott, hogy az elmúlt 5-6 évben alapvetően kényszerek diktálták a fogyasztói magatartás megváltozását. Az élelmiszerekre és az élvezeti cikkekre vonatkozó kiadások mellé nagyjából ugyanilyen szintre felkerültek a lakásfenntartási- és energia költségek.

Ez az arány a rendszerváltás előtt és azt követően sem volt jellemző, mindig az élelmiszere fordítottuk a legtöbbet - jelezte Kozák Ákos. Hozzátette: a vásárlók magatartásában a többi változás csak finom módosulás. A ruházati cikkekre fordított kiadások hosszú távon nemigen mozdulnak.

Ismertette, hogy a válság kapcsán különböző taktikákat, trükköket vetett be a magyar fogyasztó: 2008-2009-ben az emberek még mindig alapvetően ugyanazokat a cikkeket akarták megvenni, csak talán kicsit olcsóbban. Aztán már a mennyiséget is csökkentették, tehát kevesebbet vásároltak ugyanabból. Majd elérkezett az a korszak, amikor a fogyasztók egy része már lemondott egyes termékek megvásárlásáról.

Ez makrogazdasági szempontból kedvezőtlen folyamat, hiszen "elfogy a piac", a beszállítóknak nincs mit beszállítaniuk, mert a kereskedelem az árut nem veszi át - hangsúlyozta Kozák Ákos.

Hanganyag: Panulin Ildikó