Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Néha banális megoldások javítják a közlekedés biztonságát

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Mintegy 3 ezer kilométernyi főútvonalat térképeztek fel Magyarországon a Sensor európai projekt keretében, hogy hol vannak veszélyesebb útszakaszok, és azokon hogyan lehet segíteni - mondta az InfoRádiónak a Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági Központjának vezetője. Berta Tamás szerint sok esetben egyszerű, költséghatékony megoldásokkal biztonságosabbá tehetők ezek az útszakaszok.

2918 kilométer magyarországi útszakasz felmérése és elemzése kezdődött meg - derült ki az
EU által finanszírozott SENSoR (South East Neighbourhood Safe Routes - Biztonságos utak a dél-kelet európai régióban) projekt sajtótájékoztatóján.

A nemzetközi gyakorlatban is alkalmazott egységes módszertan alapján kockázati térképeket készítettek a 2008-2010 időszakra vonatkozó baleseti és forgalmi adatok alapján a Közép- és Kelet-Európai országokban. Összesen 15 000 kilométernyi veszélyes délkelet-európai útszakasz felmérése készül majd el.

Egyrészt egy úgynevezett kockázati térkép a baleseti és forgalmi adatok alapján, amely a közlekedők számára szemléletesen ábrázolja az egyes útvonalak baleseti kockázatát.

Másrészt - ez a közútkezelők számára is fontos - olyan tudományos alapot ad, amellyel meghatározhatóak a közúthálózat legveszélyesebb részei - tudtuk meg az eseményen.

A térképek grafikusan ábrázolják a baleseti kockázat mértékét, a színkódok segítségével könnyen érthetőek és jól hasznosíthatóak, segítik a biztonságos útvonal-választást. A vizsgálatok alapján csillagokkal minősítik a közutak biztonságát, ahol öt csillagot a legbiztonságosabb út kaphat.

Mint Berta Tamás, a Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági Központjának vezetője elmondta: a vizsgálat alapján készül egy többfokozatú skála, a térképen ezt színkóddal jelölik. "A fekete a jelentős kockázatot, a zöld a megfelelőt jelzi" - fogalmazott Berta Tamás.

Hozzátette: a szakaszok azonosítása után kidolgozhatóak - ahol lehet - olyan egyszerű beavatkozási lehetőségek, "kis költségű beavatkozások", például forgalomtechnika, forgalomszabályozás, amelyekkel magasabb biztonsági szintre kerülhet a szakasz.

Néha banális a megoldás, van, amikor a növényzet takarja el a vasúti átjárót vagy az elsőbbségadást jelző táblát - mondta Berta Tamás. Egy T-csatlakozásnál pedig azt tapasztaltuk, hogy egy stop-tábla beleolvadt a mögötte lévő, szintén piros telephely épületébe, ezért sárga vagy zöld fluoreszkáló háttérrel kiemeltük a jelzést - ismertette a Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági Központjának vezetője. Másik ilyen, sokak által ismert megoldás, hogy egy veszélyesebb ívet halszálka jelzéssel, nyilas táblával teszünk hangsúlyosabbá - tette hozzá Berta Tamás.

2014 márciusában 2918 km közúthálózat felmérése történt meg. Az adatok feldolgozását és kiértékelését jelenleg az erre kialakított szakértői csoport végzi. A kiértékelés eredménye alapján, gazdasági és társadalmi hatások vizsgálata mellett, olyan közlekedésbiztonsági beavatkozásokra tesznek javaslatokat, (például szalagkorlátok, iskolai gyalogátkelők bevezetése, vagy az út menti akadályok megszüntetése) amelyekkel a legkisebb beruházási költség mellett, a legnagyobb baleseti kockázatcsökkenés érhető el.

A kockázati térkép itt megtekinthető.

Hanganyag: Panulin Ildikó