Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Fontos mérföldkőhöz érkezett az elszámolás

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Március-április folyamán kapják meg a bankoktól az elszámolási értesítőket a devizahitelesek, míg a forinthitelesek és a hitelüket ténylegesen devizában törlesztők csak augusztus-szeptemberben kapnak ilyen értesítőt - mondta az InfoRádiónak a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti szóvivője.

Fontos mérföldkőhöz érkezett az elszámolás. A devizaalapú hitelesek, illetve a törlesztőrészleteiket ténylegesen devizában fizető adósok esetében február elseje az a fordulónap, amikorra vetítve kiszámolják a bankok az elszámolást, illetve a forintosítást - mondta az InfoRádiónak Binder István, a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti szóvivője.

Hozzátette: bár a fordulónap mostani, az erről szóló értesítést az ügyfelek csak később fogják megkapni. A devizaalapú adósok március elseje és április 30-a között, a ténylegesen devizában törlesztők és a forinthitelesek pedig augusztusban, illetve szeptemberben kapják kézhez az elszámolási értesítőiket. Ezek az értesítők a fordulónapra visszamenőleg írják majd jóvá az elszámolást, illetve a devizahitelesek esetében a forintosítást is.

Binder István kifejtette, ahogy a devizaalapú hiteles március-áprilisban megkapja az értesítőt, 15 munkanapot követően megkapja a jóváírást, tehát a pénzügyi intézmény jóvá is írja majd az elszámolás nyomán visszafizetendő összegeket, vagy ha már megszűnt a fogyasztói kölcsönszerződés, akkor ezt ténylegesen az adós által megjelölt számlára átutalja vagy kifizeti. Ezt követően pedig, az elszámolási határidő utolsó napját követő hónapban az adós már alacsonyabb törlesztőrészletet fog fizetni - mondta.

A Magyar Nemzeti Bank felügyeleti szóvivője kiemelte, a hitelintézeteknek a saját honlapjaikon, illetve ügyfélkiszolgálási helyiségeikben külön értesítést kell közzétenni arról, ha saját álláspontjuk szerint ők minden ügyféllel elszámoltak. "Érdemes nézni a bank honlapját, azt követően, hogy ezt a bizonyos értesítést közzétette a bank, lehet jelezni, hogy bizony az adott ügyfél esetében ez az elszámolás még nem történt meg" - tette hozzá.

Arról is beszélt, hogy ha az ügyfél vitatja a visszajáró összeg mértékét, a hitelintézetnél kell jelezni ezt. Abban az esetben is jelezni kell, ha az ügyfél elszámolásra jogosult lett volna, de ezt a hitelintézet elmulasztotta. "Ha bármelyik ügyfélmegkeresésre a hitelintézet elutasítja az ügyfél vélt vagy valós követelését, akkor az elsődleges jogorvoslati fórum a Magyar Nemzeti Bank mellett működő pénzügyi békéltető testület". Binder István közölte, ellentétben a pénzügyi békéltető testület korábbi ügyeivel, itt nem dönthet arról a hitelintézet, hogy kötelezően elfogadja-e magára nézve a döntést. A törvény ugyanis azt írja elő, hogy a pénzügyi békéltető testület elszámolási döntései minden esetben kötelezőek a bankra nézve is.

Hanganyag: Kaputa Júlia