Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Méregetjük a dízelmotorokat

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Bár már lassan két hét eltelt a Volkswagen dízelmotor botrányának kirobbanása óta, még mindig nem tudjuk biztosan, hogy a 11 millió érintett kocsiból az európai utakon futó autók megfelelnek-e az itteni előírásoknak - mondja Hámori Iván, a Portfolio cégautó mellékletének vezetője.

 "10-10,5 millió autóról lehet szó, ugyanis ezeket a dízelmotorokat haszonjárművekbe is szerelte a Volkswagen konszern, amik más kontinensen is gazdára találhattak. Az biztos, hogy amikor ezeket az autókat mérték, megfeleltek minden akkori európai szabványnak. Azt nem vizsgálták, hogy akkor trükközött-e az autó, főleg nem úgy, ahogy Amerikában, hogy valós körülmények között hogyan üzemelnek ezek a motorok" - mondta a Portfolio Cégautó mellékletének vezetője.

Laboratórium - hétköznapi forgalom

Hámori Iván hozzátette: "Amerikában laboratóriumban szimulálnak más körülményeket, mint az európai mérési ciklus szerint, de a hivatalos mérés ott is laboratóriumban történik, hiszen hiába ugyanaz a útvonal, ugyanolyanok az időjárási körülmények, teljesen ugyanazt a szituációt normál hétköznapi forgalomban nem lehet garantálni, előidézni, innentől kezdve nincs két egyforma mérés, tehát az összehasonlíthatósága megkérdőjelezhető."

A szakértő szerint "pontosan nem tudni, hogy az amerikai mérés, amelyik ezeket az extrém kilengéseket hozta, milyen körülmények között történt. Ez nem laboratóriumban, hanem valóban közúton, hétköznapi forgalomban zajlott. Nem ismeretes semmilyen külső körülmény: levegőhőmérséklet, -összetétel, -szennyezettség, forgalmi szituáció, domborzati viszonyok, nagyon nehéz megítélni, hogy vajon ezek az Euro 4-es és 5-ös motorok, amik Európában ezeknek a szabványoknak megfeleltek, Amerikában hogy, miért nem feleltek meg melyik előírásnak."

"Érdekes dolog, hogy új autókban már egy éve nem forgalmazzák ezeket a motorokat, hanem az Euro 6-os dízelmotorokat, amik a nitrogén-oxidot bontó adaléknak köszönhetően bőven teljesítik ezeket, sőt az Euro 6-os normákat is, ami nagy, szigorú lépés volt az Euro 5-höz képest, ezeket nem engedik forgalmazni, nem azokat a már nem gyártott motorokat, amikről szó van" - közölte Hámori Iván.

Hogyan hívnak vissza 11 millió autót?

"Az, hogy hogyan fog megtörténni a tizenegy millió autó visszahívása, kérdéses, már a technikai lebonyolítása is, csak Magyarországon százezres nagyságrendet érhet el ezen autók száma. Azt sem lehet tudni, miért is nem, minek is nem felelnek meg ezek az autók, ugyanis Európában laboratóriumban mérnek egy megfelelő ciklus szerint. Mi szerint fogják megmérni ezeket az autókat, milyen mérési módszerrel, hogy megfelelnek-e, hiszen egyszer már megfeleltek" - fogalmazott a Portfolio Cégautó mellékletének vezetője.

Hámori Iván felhívta a figyelmet arra is, hogy "eltelt közel két hét a botrány kirobbanása óta, már születhettek volna, akár az autógyártóktól teljesen független mérések, elemzések, amik erre rávilágítanak, még ilyennel sem találkoztam."

Hanganyag: Király István Dániel