Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

A magyar gazdaságot így érinti a VW-botrány

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Határidőre megérkeztek a német kormányhoz a Volkswagen javaslatai a dízelbotrányban érintett motorok kijavításáról. Az autók iránti kereslet esetleges csökkenése - az elemzők szerint - 0,3-0,6 százalékkal vetheti vissza a magyar GDP bővülését 2016-ban - mondta az Inforádióban Korányi G. Tamás, a napi.hu főszerkesztője.

"3 millió 600 ezer olyan autó fut Európában, amelynél motorikus beavatkozásra van szükség. Független szakértők úgy számolják, hogy 3-400 euróba kerül autónként ez a beavatkozás. Ezenkívül még további 14 millió autó érintett. A többi 8 millió, 2 ezer köbcentis autónál elég a szoftver átállítása, kiiktatása." - mondta Korányi G. Tamás, a napi.hu főszerkesztője az InfoRádiónak.

Ez körülbelül 2 milliárd euróba kerül majd, ami súlyos összeg. "Autógyártó visszahívásért - a japánokat leszámítva - máshol még soha nem fizetett, de az is tény, hogy a Volkswagen részvényárfolyama az utóbbi két hétben ennél sokkal nagyobb veszteséget is beárazott. " - fűzte hozzá a szakértő.

A 2016-os évet a visszahívások és motorikus beavatkozások önmagukban nem terhelik, hiszen tavaly 14 milliárd nyereséget termelt a Volkswagen és 203 milliárd eurós árbevétele volt, ehhez kell viszonyítani. Az árfolyam már elindult fölfelé, tehát érzékelhető lassú konszolidáció.

"A tulajdonosok is rosszul járnak, de azzal, hogy a cég értéke csökken, mert a kilátások rosszak, ezért a saját finanszírozása nehezebbé válik" - mondta a főszerkesztő.

A Volkswagen által kibocsátott kötvények árfolyama a válság kezdete óta jelentősen esett, hozamszintjük több mint 2 százalékkal emelkedett. De olyan cégről van szó, amely jól tudja magát finanszírozni a piacról, jelentős, tíz milliárd feletti készpénzkészlete van, és további likvid eszközökben még tizenötöt pénzzé tud tenni, tehát közvetlen pénzügyi nehézségei nincsenek.

A Volkswagen vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy nem lesznek elbocsátások, mert nagyon fontos a belső bázis megnyugtatása. A bizalomvesztés, amely a vásárlókat érinti, az ott dolgozók körében is nagy károkat okozhat, hiszen ők eddig büszkék voltak arra, hogy egy olyan cégnél dolgoznak, ami tisztán működik.

"Egy karcsúsodási folyamat fog kezdődni a Volkswagennél, de ez attól függ, hogy az európai vásárlók a válság első hulláma elmúltával hogyan fognak dönteni, veszik vagy nem veszik az autókat. Ez már a magyar gazdaságot is érinti." - fogalmazott Korányi G. Tamás.

A Citigroup nemrég tett közzé ezzel kapcsolatban egy becslést. A legnagyobb európai autógyártó Németország, itt a GDP 5,6 százaléka közvetve vagy közvetlenül autóipari érintettségű, második helyen Szlovákia áll 5 százalékkal, Csehországnál is majdnem 5 százalékos az arány, és Magyarország 3,6 százalékos aránya sem lebecsülendő.

A magyar GDP-ből körülbelül 1200 milliárd dollárt a személy-járműipar állít elő. Ha lesz nálunk érdemi visszaesés, ez jövőre a CitiGroup becslése szerint 0,3 - 0,6 százalékkal vetheti vissza a magyar GDP-t, tehát az idei 2,7 % után ők jövőre 2 százalékra számítanak.

"De ezek csak számítások, hiszen senki sem tudja kiszámítani előre, hogy a vásárlói attitűd hogyan fog változni jövőre" - mondta a napi.hu főszerkesztője.

Hanganyag: Boros Péter