Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Nem csak a kibocsátási adatok karcsúsodtak a Volkswagennél

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Amikor a Volkswagen manipulált az emissziós határértékek mérésénél, valótlan adatokat produkált az autók fogyasztási adatairól is, mert a két adatot egymásból számolják - mondta el az InfoRádiónak Az Autó magazin főszerkesztője.

A Volkswagen igazgatótanácsának azon kijelentéséről, miszerint nem lehet betartani a határértékeket, Széchenyi Gábor azt mondta: "valóban szigorúak a határértékek, az is tény, hogy ez a próbapadi mérés egyfajta elvonatkoztatás a valóságtól, de az is igaz, hogy egyenlő pályák, egyenlő esélyek, mindenkinek ezen kell megfelelni. Az is tény, hogy úgy tűnik, a Volkswagen olyan szoftvert épített az érintett motorjaikba, ami fölismeri ezt a mérést, és kifejezetten erre figyelve visszaveszi a teljesítményt és ezzel az emissziós értékeket is. Úgy érzem, hogy eltérünk a tárgytól, amikor arról beszélünk, betartható vagy sem."

"Ez a mérés nem feltétlenül tükrözi a valós körülményeket, azt senki sem titkolja, hogy egy-egy ilyen dízel autó a valós körülmények között akár a többszörösét is kibocsátja a határértéknek, például reggel, amikor hideg indításkor nagy terheléssel elindulunk vele fölfelé egy emelkedőn, és nemcsak a motor hideg, hanem mínusz hat fok van kint. Mivel a vizsgálati ciklusban ilyen jellegű terhelések nincsenek, sőt egy csomó könnyítés van: nem is megy a fűtés, a hűtés, a világítás, tehát nincsenek terhelések a motoron, ennek megfelelően ezek a valóságtól elrugaszkodott mérések, magában hordozzák annak a lehetőségét, hogy a valóságban az autók az utcán többet bocsátanak ki" - mondta el az Autó magazin főszerkesztője.

Széchenyi Gábor hozzátette: "nem meglepő, hogy a fogyasztási adatok sem valósak, ez is ezzel a ciklussal függ össze, hiszen - kevesen tudják - nincs két mérés emisszióra és fogyasztásra. A fogyasztási adatokat az emissziós adatokból számolják és viszont. Alkalom sincs, egy-egy típust egyszer mérnek, tehát ha az egyik "hamisított", az a másikra is hatással van."

"Ez a botrány egy komoly mélyütés a Volkswagennek. Nem tudom, elég nagy-e a cég, hogy ki tudja-e rugózni. Természetesen ők azt mondják, én pró és kontra véleményeket is olvastam. Azt kizártnak tartanám, hogy beszántaná a Volkswagen-csoportot, megszűnni biztosan nem fog, de nagyon komoly veszteségeket kell még elviselnie, hiszen ezek a javítások, amelyekről szó van, mindenképpen költségesek" - közölte a főszerkesztő.

"Kétféleképpen lehet kijavítani egy nem megfelelő dízelmotort, vagy fölszereljük olyan kipufogógáz-tisztító berendezésekkel, amelyek mindenképpen a határokon belül tartják a kibocsátást, vagy visszavesszük a teljesítményét, tehát kevesebb dízelmotort engedünk bele. Akkor viszont a fogyasztó érzi magát becsapva, hiszen ő egy 140-180-190 lóerős autót vett, de ahhoz, hogy betartsák az emissziós előírásokat, esetleg csak 100 lóerős lesz csak az autója. Ezek mindenképpen egyrészt presztízs-, másrészt anyagi veszteséget okoznak, mert ezeket a beavatkozásokat el kell végezniük a márkaszervizeknek" - hangsúlyozta Széchenyi Gábor.

Hanganyag: Domanits András