Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Moody's: nem valószínű, hogy az európai beszállítók nagyon megszenvednék dízelbotrányt

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Nem valószínű, hogy a Volkswagen teszteredmény-hamisítási botránya jelentősebb negatív hatást gyakorolna az európai járműipari beszállító szektor jövő évi bevételeire - áll a Moody's Investors Service szerdán ismertetett helyzetértékelésében.

A nemzetközi hitelminősítő szektorelemzése szerint a cég azzal számol, hogy a nagy európai beszállító csoportok összesített bevételei, valamint kamatfizetés, adózás és amortizáció előtt számolt alapszintű pénzügyi eredményei (EBITA) 5 százalék körüli ütemben nőnek a következő 12-18 hónapban.

A Moody's kimutatása szerint az általa besorolással ellátott nyolc legnagyobb európai autóalkatrész-beszállító cég - köztük olyan nevek, mint a Michelin, a Rheinmetall vagy a Hella - összesített harmadik negyedévi forgalma 28,7 milliárd euró volt, 10,7 százalékkal magasabb a tavalyi azonos időszaknál.

Az elemzés szerint egyes beszállítók, amelyeknek fogyasztói köre kiegyensúlyozottabb - vagyis a Volkswagen nem szerepel vásárlóik között túl nagy súllyal - még jól is járhatnak, ha fogyasztóik piaci részesedést hódítanak el a Volkswagentől a botrány hatására.

A Moody's elemzői emellett azzal is számolnak, hogy a Volkswagen termékkínálatának összetételében átmeneti átrendeződés lesz a dízelmotorokról a benzinmotorokra, és ebből hasznot húzhatnak azok a beszállítók, amelyek elsősorban a benzinmotoros modellek alkatrészeire szakosodtak.

A Volkswagen most dolgozza ki a teszteredmény-hamisítási botrányban érintett, már forgalomba került 11 millió jármű kijavításának módszereit, és ez szoftver- és hardvermódosításokat egyaránt jelent majd. Ez is potenciálisan több megrendelést hozhat a károsanyag-kibocsátást szabályozó alkatrészek beszállítóinak - áll a Moody's elemzésében.

A hitelminősítő szerint a Volkswagen beszállítói céghátterének kilátásait terhelő elsődleges kockázat az árérvényesítésre nehezedő nyomás, mivel a Volkswagen - éppen a javítások anyagi terhei miatt - valószínűleg költségbázisának csökkentésére fog törekedni.

A Moody's szerint azonban várhatóan ez sem gyakorol érdemi hatást a beszállító cégek adósminőségi profiljára, mivel ezek a vállalatok régóta olyan piacon tevékenykednek, amelyre komoly árverseny és meglehetősen sovány árrés jellemző. A Volkswagennel folytatott ártárgyalások valószínűleg még keményebbek lesznek, mint eddig, de egyes autóipari beszállítók képesek lesznek arra, hogy új technológiákkal jelentősen növeljék termékeit értékét, és ezzel enyhíthetik a lefelé ható árazási nyomást - jósolják a Moody's elemzői.

Más nagy londoni házak is viszonylag derűlátó módon ítélik meg a Volkswagen-botrányból a nyugat-európai autóipar beszállítóira - köztük a közép-európai beszállítói körre - háruló kockázatokat.

A JP Morgan globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének elemzői úgy vélekedtek erről összeállított előrejelzésükben, hogy a Volkswagen-botrány elsődleges következménye nem az új autók eladásának általános visszaesése lesz, hanem inkább a helyettesítési hatás érvényesülése, vagyis a kereslet valószínűleg átirányul más márkákra, illetve a dízelmotoros járművekről a benzinmotoros autókra.

Az egyik legnagyobb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics szakértői a Volkswagen-botrány várható közép- és kelet-európai gazdasági hatásairól összeállított tanulmányukban szintén azt jósolták, hogy ha észlelhető lenne is a Volkswagen járművei iránti kereslet bármilyen visszaesése, azt valószínűleg ellentételezné más márkák keresletének növekedése.

A ház szerint ráadásul a korábbi hasonló iparági incidensek tapasztalataiból megítélhetően még az sem egyértelmű, hogy a Volkswagen járműveinek kereslete - eltekintve a legközelebbi néhány hónaptól - hosszabb távon jelentősen visszaesne. Amikor például a Toyota 2009-ben, vagy a General Motors 2014-ben tömeges autó-visszahívásokra kényszerült különböző hibák miatt, ez nem gyakorolt különösebben érezhető hatást termelésükre - hangsúlyozták a Capital Economics londoni elemzői.