Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Hamarosan véget vetnek az autógyártók trükközésének

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Egyre valószínűbb, hogy a valós körülmények közötti tesztelést fogják előírni az autógyártóknak, így kizárják az esetleges trükközéseket - mondta a Portfolio járműipari elemzője azután, hogy a japán Suzukinál is problémát találtak. Szandányi Levente hozzátette: a Suzukinál végül kiderült, hogy nem csalt, mint a Volkswagen vagy a Mitsubishi, de az autóiparban most jellemző bizonytalanságot növeli ez az eset is.

A Suzuki 2010 óta tizenhat modellnél a gördülési és a légellenállás mérésekor nem a japán előírások szerinti módszereket használta. Ez 2,1 millió, Japánban eladott járművet érintett – mondta a Portfolio járműipari elemzője.

Szandányi Levente hozzátette: „a Suzuki szerint nincs szükség az érintett modellek fogyasztási adatainak módosítására, mert a szabályos japán módszerek szerint elvégzett gyári tesztek nem mutattak jelentős különbséget a korábbi mérésekhez képest.”

Az elemző hangsúlyozta, hogy az első hír, amely szerint csalt a Suzuki, nagy ármozgást idézett elő: több mint tíz százalékot esett a vállalat részvénye, miután kiadták azt a tájékoztatást, hogy nincs szükség adatmódosításokra, volt egy erőteljesebb felpattanás, így „csak” hét százalékot veszített a Suzuki az értékéből.

Szandányi Levente kiemelte, a szektorral szemben bizonytalanság érezhető, mert folyamatosan derülnek ki problémák, csalások.

„Április 20-án robbant ki a Mitsubishi-botrány, amelynek az előzménye az volt, hogy a japán gyártó több százezer kisautót gyártott és értékesített, amelyeknek valós fogyasztási adatai köszönőviszonyban sincsenek a megadott gyári értékekkel” - mondta a Portfolio elemzője.

Szandányi Levente hozzátette, több európai autógyártónál is erős volt a gyanú arra, hogy a megadott adatok nem egyeznek meg a valós fogyasztási, illetve károsanyag-kibocsátási értékekkel. Nem tudni, hogy következőkben melyik nemzetközi autógyártóról derül ki, hogy csalt, trükközött, vagy esetleg tévesen adott meg adatokat.

A Portfolio elemzője hangsúlyozta: „ennek az egyik következménye az, hogy az európai autógyártók értékeltsége alacsony, a másik pedig az, hogy hamarosan bevezetik a valós körülmények közötti tesztelés és károsanyag-kibocsátási érték mérését.”

Mint mondta, ez azt jelenti, hogy az autógyártóknak már nem laborokban kell bizonyítaniuk, hanem valós körülmények között kell produkálniuk az előírt adatokat. Ez pedig azt eredményezi, rövidtávon is, hogy meg fog növekedni a gyártók kutatás-fejlesztési költsége, ami negatívan hathat a profittermelésre – emelte ki Szandányi Levente.