Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Megváltoztatja a tejvásárlási szokásainkat az áfacsökkentés

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Egyáltalán nem biztos, hogy itthon csaltak a tej áfájával a tartós tejek forgalmazói, de ettől azért még sikeres lehet az intézkedés, azaz, hogy csak a friss tej áfája csökken jövőre - véli a PWC Magyarország menedzsere. Farkas Gábor szerint a vásárlói szokásokat meg tudja változtatni a jóval alacsonyabb ár.

„Nem vitatott dolog, hogy az áfakulcs-csökkentéssel a jogalkotó képes kiszorítani a csalárd szándékkal jelenlévő adózókat abból az iparágból. A tejipar egészére nem terjesztették ki, van, ahol 18 százalék maradt az áfakulcs, a friss tej esetében, ha a termék megfelel a megadott vámtarifaszámoknak, lehet 5 százalékos áfakulcsot alkalmazni” - jelezte Farkas Gábor.

A PWC Magyarország menedzsere elmondta, az a kérdés, hogy úgy csaltak-e áfát a tejiparban, hogy Magyarországon, a magyar költségvetést károsították vagy valahol külföldön és a körhinta-csalás jellege miatt, ami egy tipikus csalásfajta az áfa rendszerében, Magyarországra öntötték le azokat az áfacsalt termékeket.

Farkas Gábor hozzátette: „a tej esetében nem annyira egyértelmű a képlet, mert a 18 százalékos tejáfa alacsonyabb volt, mint a környező országokban alkalmazott adókulcs. Ez felveti azt a kérdést, ha valahol, Szlovákiában, Romániában, ahol volt tejipari áfacsökkentés, magasabb az adókulcs, akkor a külföldi társaságok miért jönnének Magyarországra tejáfát csalni. Nekik jobban megéri egy külföldi állam költségvetését megkárosítani, és a környező országokban értékesíteni az áfacsalt termékeket. Ilyen módon kerülhetnek Szlovákiában előállított tejek a magyar piacra, jóval olcsóbban, mint amennyiért a magyar termelők elő tudják állítani. Ha ez így van, nagy kérdés, a magyar áfakulcs-csökkentés mennyire szorítja ki a csalókat vagy lényeges javulást az hoz majd, hogy az alacsonyabb áfakulcs nagyobb forgalmat fog generálni a magyar tejtermelőknek.”

„Nagy dilemma, hogy a vásárlási szokások alapján egy pici piaci szegmenst kiragadva mennyire lehet annak a mértékét megnövelve ténylegesen elterjeszteni, amit a jogalkotó az áfakulcs-csökkentéssel támogatni kívánt. Előre nagyon nehéz megmondani.”

Az biztos, hogy az árcsökkentés után a fogyasztók elkezdik a keresni a termékeket. Ez egy olyan árelőny, ami megváltoztatja a szokásokat: sokan ahelyett, hogy egy hónapra előre bevásárolnának, gyakrabban mennek majd boltba friss tejért, különösen, hogy azt is gondolhatják, annak a minősége is jobb – hangsúlyozta Farkas Gábor.