Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Minden második magyar hitelt törleszt

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A magyar lakosság 45%-a törleszti hitelét, és noha tisztában vagyunk a takarékoskodás fontosságával, ezt éppen az adósságrendezés miatt nem tudjuk megtenni - derül ki egy a hazai társadalom aktuális pénzügyi helyzetét vizsgáló kutatásból.

A magyar lakosság 45%-a törleszti hitelét, és noha tisztában vagyunk a takarékoskodás fontosságával, ezt éppen az adósságrendezés miatt nem tudjuk megtenni - derült ki a Jófogás és a GKI közös kutatásából, amely 10 000 ember megkérdezésével vizsgálta a hazai társadalom aktuális pénzügyi helyzetét. Kiderült az is, hogy a banki szolgáltatásokat nem ismerjük eléggé, és a pénzügyi tudatosság is hiányzik a lakosságból. 

A Z generáció mindössze negyede rendelkezik megtakarítással, jellemzően készpénzzel. A Y korcsoport 45%-a viszont már előtakarékoskodik, lakáskassza és lakástakarék formájában, a készpénz megtakarítás pedig további 35%-uknál jelentkezik. A megtakarítási formák szélesebb skálája (pl. biztosítások, betétek stb.) csak az X generációtól felfelé figyelhetők meg.

Megtakarítás helyett hiteltörlesztés

A legnagyobb hiteltörlesztés az X generációt jellemzi, több mint 60% küzd havonta ilyen irányú kiadással. Az Y és a Babyboom nemzedék esetében ez az arány 40%-ra csökken. Mindhárom generációnál a lakáscélú hitelezés a legelterjedtebb, de az Y generáció 20%-a törleszt diákhiteleket.

A felmérés szerint az összes megkérdezett 54%-ának van lakáshitele, 26%-nak áruhitele, 15%-nak gépjárműhitele, míg diákhitele 7%-nak.

Kíváncsiak voltak arra is, hogy az emberek nagyobb értékű online vásárlásaikat milyen forrásból finanszírozzák. Kiderült, a lakosság 61%-a erre a célra saját forrást használ, áruhitelt 9% vesz fel, 12% pedig a kettőt kombinálja. A maradék 18% alternatív forrást használ, azaz inkább személyi kölcsön lehetőségével él, vagy például a családja segíti a vásárlásban.

Bár a megkérdezettek 82%-a rendelkezik bankkártyával, negyedük nem ismeri a felhasználhatóságát, és a legtöbben még ma is csupán készpénzfelvételkor és hagyományos boltban való vásárláskor veszik elő azt. Az online vásárlások ilyen módú kiegyenlítése leginkább a legfiatalabb generációt, a Z korcsoportot jellemzik, noha ez a korosztály egyébként 70%-ban még bankkártya nélkül kezeli felmerülő pénzügyeit. A megkérdezettek 8%-a használja csak készpénzfelvételre a bankkártyáját, 42% vásárol vele online felületeken.