eur:
bux:
65045.06
2024. április 19. péntek Emma
Nyitókép: Pixabay

Bélbaktériumok befolyásolhatják egy daganat növekedését

Bélbaktériumok befolyásolhatják a májdaganat növekedését egy új amerikai kutatás szerint.

A Science tudományos lap aktuális számában megjelent tanulmány szerzői kapcsolatot állapítottak meg egerek bélrendszerében talált baktériumok, valamint a máj daganatellenes immunválasza között, és sikerült a teljes mechanizmust feltárniuk.

Az amerikai Rákkutató Központ (CCR) tudósai szerint eredményeik alapján érthetőbbé válnak a májrák kialakulásához vezető folyamatok, valamint új terápiás eljárások dolgozhatók ki.

"A májrák különböző típusainak egérmodelljeit antibiotikummal kezelve egyes bélbaktériumok elpusztulnak, ezzel meg lehet változtatni a máj immunsejtjeinek összetételét, amivel befolyásolhatjuk a daganat növekedését" - magyarázta Tim Greten, a kutatás vezetője.

A szervezetben élő baktériumok és más mikroorganizmusok képezik az úgynevezett mikrobiomot, az emberben ennek legnagyobb része a bélrendszerben található. Ugyan számos kutatás foglalkozott a rák és a bélflóra összefüggéseivel, a májrák kialakulásában játszott szerepét kevéssé ismeri a tudomány.

Greten és kutatócsoportja háromféle májrák egérmodelljeivel kísérletezett. Azt tapasztalták, hogy az antibiotikum-koktéllal kezelt rágcsálóknál meggyengült a bélflóra, kevesebb és kisebb májdaganat növekedett, csökkent az áttétek száma is.

Ezután a máj immunsejtjeit vizsgálták. Azt állapították meg, hogy az antibiotikumos kezelés megnövelte a májimmunsejtek egy fajtájának (NKT) a számát.

További kutatásuk kiderítette, hogy ez a sejttípus befolyásolja a májdaganat növekedését.

Következő kísérletükben azt találták, hogy az NKT-sejtek felhalmozódása a májban egy bizonyos fehérje (CXCL16) fokozott termelődésének számlájára írható. Ezután azt is megállapították, hogy az adott fehérje termelődésének az epesavakhoz van köze.

"Amikor epesavakkal kezeljük az egereket, valóban megváltozik a májban az NKT-sejtek száma és a májdaganatok száma is" - mutatott rá Greten.

Végül kiderítették, melyik az a baktérium (Clostridium scindens), amelyik az egerek bélrendszerében az epesavtermelést - ezen keresztül a speciális fehérje előállítását, az említett immunsejtek számát és végső soron a májdaganatok növekedését - szabályozza.

Ugyanebben a tanulmányban azt is megállapították, hogy az emberben is az epesavak szabályozzák a CXCL16 fehérje termelődését, bár "ezek az eredmények koraiak még", lehetséges, hogy később a rákos betegek esetében alkalmazható lesz az ismeret.

A májrák a vezető rákos halálozási ok az Egyesült Államokban.

Címlapról ajánljuk

Harry hercegi címe bánhatja, hogy állandó amerikai lakos lett

Harry herceg, III. Károly angol király kisebbik fia hivatalosan is felszámolta kapcsolatait Nagy-Britanniával. Így értékelik a szigetországban a lépését, hogy az Egyesült Államokat jelölte meg állandó lakhelyeként. Felmerült, hogy emiatt elveszítheti hercegi címét.
VIDEÓ