eur:
394.93
usd:
363.18
bux:
65450.33
2024. március 19. kedd Bánk, József
Nyitókép: Pixabay

Fontos téli figyelmeztetés a szakembertől: autósok, ne húzzatok 19-re lapot!

Sokan még mindig nem tudják, miért fontos a téli gumi az autókon. Kőrös Andrást, a Groupama tanpálya vezető instruktorát kérdeztük.

„Szakmai ártalom, hogy az ember egy parkolóba ha beáll, akár egy nagy bevásárlóközpontban, ahol elég nagy a merítés sok autóval, akkor oda-oda pillant, hogy téli vagy nyárig gumi van-e az autókon. Zömében azt lehet tapasztalni, és most a saját megfigyeléseimre alapozom, hogy azért többségében téli gumik találhatók az autón” – mondta Kőrös András.

A szakértő két lényeges paraméterre hívta fel a figyelmet a nyári és a téli gumik tekintetében.

  1. Profil
    Más a barázdáltságuk, a profilmélységük. A téli gumik lamellázottsággal olyan, hogy ha a gumi ráterhel, ezek picit nyílnak, ezáltal plusz kapaszkodó felületet biztosítanak. A nyári gumik sokkal simábbak, kevésbé barázdáltak.
  2. Anyagösszetétel
    A gumigyártók a nyári gumit magasabb hőmérsékletű tartományra hegyezték, oda optimalizálták, míg a téli gumi anyagát hűvösebbre, akár mínuszra.

„Ha csontszáraz az út, akkor még nincs is olyan nagy különbség, viszont ez óriási csapda, mert télen ez ritka,

szinte mindig lehet páralecsapódás, köd, csapadék valamilyen formája, jég, hó az útfelületen

– figyelmeztetett. – Tehát nem építhetünk arra, hogy majd úgyis száraz lesz az út. Ha leesik a hó és letakarítják gyorsan, akkor is sónedves, nedves és hideg aszfalt együtt az, amin a guminak dolgoznia kell. Ilyen felületen egy nyári gumi hamar el tudja veszíteni tapadást, és nagyon könnyű vele megcsúszni. Ugyanaz a sebesség, ugyanaz a követés, amit az előttünk lévő autók tartanak, de azok téligumisok, azok nekünk, ha nyári gumin autózunk, értelemszerűen nem elegendőek, tehát nekünk lassabban és nagyobb követéssel kéne dolgozni, amit mondjuk sűrű forgalomban kivitelezni nem olyan könnyű. Az ember ne húzzon 19-re lapot azzal, hogy próbál nyári gumival átbekkelni egy egész telet, még akkor se, ha csak rövid távokon és zömében városi környezetben autózik.”

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Állami támogatások: komoly feszültségforrás készül az EU-tagállamok között

A kormányok állami támogatásokat nyújthatnak gazdaságaik versenyképességének növelése érdekében, és ezzel nem minden tagállam ért egyet. Máthé Réka Zsuzsánna, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Európa Stratégia Kutatóintézetének tudományos munkatársa szerint az ideiglenes szabályozás nagy nyertese a német, a francia és a magyar gazdaság.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.03.19. kedd, 18:00
Hankó Balázs
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért és felsőoktatásért felelős államtitkára
Kiderült: év végéig visszatöltik amerikai olaj-készleteket, és csak átmeneti az új LNG-projektek blokkolása

Kiderült: év végéig visszatöltik amerikai olaj-készleteket, és csak átmeneti az új LNG-projektek blokkolása

Az Egyesült Államok energiaügyi minisztere azt jelentette be hétfőn, hogy az év végére az ország stratégiai kőolajkészlete (SPR) várhatóan eléri vagy meghaladja a két évvel korábbi szintet, amikor egy példátlanul nagy, 180 millió hordós készletleépítés indult el az olajárak letörése érdekében. Jennifer Granholm azt is hangsúlyozta, hogy csak átmeneti jellegű, mindössze néhány hónapig tartó szünetet jelent a Biden-adminisztráció döntése, hogy megállították a további LNG-kapacitások kiépülését, amelyek exporta vitték volna a cseppfolyós földgázt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×