eur:
387.02
usd:
356.53
bux:
68854.65
2024. május 17. péntek Paszkál
Önvezető autót tesztelnek a thyssenkrupp budapesti fejlesztőközpontjának szakmai nyílt napján a zsámbéki Drive Campen 2018. június 21-én.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd

A jövő nagy kérdése: ki felel azért, ha a robot hibázik?

A mesterségesintellgiencia-szakértő szerint még nem vagyunk abban a korban, hogy ne volna felelőssé tehető egy gép, mondjuk egy önvezető autó üzemeltetője, így az autógyárak felelősségvállalási nyilatkozata ma még korai.

A robotok nem vonhatók felelősségre az általuk okozott károkért, azokért elsősorban az üzembentartó és az üzemeltető tartozik felelősséggel – mondta az InfoRádiónak a Mesterséges Intelligencia Koalíció szakértője, Necz Dániel.

"Különválik a polgári és a büntetőjogi felelősség. Polgári jogi értelemben az üzembentartó felel. Egy önvezető autó magasabb szintű felelősséget jelent az üzembentartónak, tehát annak, aki ezt a gépet tartósan üzemelteti, felügyeli. Egy vállalkozás is, amely önvezető tesztautót fejleszt, bármilyen probléma esetén felelősségre vonható" – fogalmazott.

A szakértő felhívta a figyelmet arra is, hogy a büntetőjogi szabályokra is érdemes odafigyelni.

"Előfordult nem egyszer az Egyesült Államokban, hogy

önvezető autó okozott balesetet, és a tesztpilótát vonták büntetőjogi felelősségre

annak ellenére, hogy önvezető autóról beszélünk. Persze az automatizációnak különböző szintjei határozhatók meg, nyilván egy alacsonyabb szintű automatizáltságnál a vezetőnek jobban oda kell figyelnie, képesnek kell lennie arra, hogy beavatkozzon, és csak a teljes automatizáltságnál merülhet az fel, hogy a vezetőt nem terheli felelősség. De ez az időszak még nem jött el" – tette egyértelművé Necz Dániel.

Ebből kiindulva beszélt arról, mi van akkor, ha szoftverhibából adódik gyakorlati probléma.

"Ez főleg a polgári jogi felelősség területét érinti, vagyis azt a kérdést, hogy a szoftver gyártóját, szolgáltatóját mennyiben terheli felelősség balesetnél. Volt már olyan nyilatkozat autógyártó részéről, hogy felelősséget vállal az automatikus üzemmódban okozott balesetekért. Nyilván ezek a nyilatkozatok majd szerephez juthatnak, de szerintem

a veszélyes üzemnél a működtetői felelősség domináns marad"

– mutatott rá. Büntetőjogilag pedig a teljes automatizálás korszakáig a vezető lesz felelős.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Kis-Benedek József: százszázalékos biztonság minden intézkedés ellenére sincs

Kis-Benedek József: százszázalékos biztonság minden intézkedés ellenére sincs

A Robert Fico elleni merényletnek hatása lehet az európai parlamenti választási kampányra is, ám a politikusokat a választások előtt nehéz lesz meggyőzni arról, hogy távolságot tartsanak az emberektől – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Kis-Benedek József biztonságpolitikai szakértő, címzetes egyetemi tanár, az MTA doktora.

Hankó Balázs az Arénában: roppant veszélyes az új uniós felsőoktatási javaslat

Az Európai Bizottság továbbra sem válaszol a magyar kormány novemberi levélére – mondta a június végén lejáró Erasmus-megállapodás jövője kapcsán Hankó Balázs az InfoRádió Aréna című műsorában. A Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért, innovációért, szakképzésért és felnőttképzésért felelős államtitkára beszélt a Pannónia Ösztöndíjprogramról, a felsőoktatási bérek rendezéséről és a felvételizők számának alakulásáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.17. péntek, 18:00
Sándor Ildikó
néprajzkutató, a Hagyományok Háza Közművelődési és tudományos szakcsoport vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×