eur:
394.17
usd:
369.67
bux:
65792.91
2024. április 23. kedd Béla
A roncsoknál mentők 2023. január 15-én, miután lezuhant a Yeti Airways nepáli légitársaság belföldi járaton közlekedő utasszállító repülőgépe Pokharában, a repülőtér közelében. A fedélzeten tartózkodó 72 ember közül legalább 67 életét vesztette.
Nyitókép: MTI/EPA/Bidzsaja Neupane

"Nagyban hozzájárulhatott a tragédiához" - nem működött egy fontos rendszer Nepálban

Még nem volt üzembe helyezve a műszeres leszállító rendszer azon a nepáli repülőtéren, ahol múlt vasárnap 72 emberrel a fedélzetén lezuhant a Yeti Airways egyik belföldi utasszállító repülőgépe - közölte a nepáli polgári repülési hatóság.

Dzsagganát Niroula azt mondta: a pokharai reptéren előreláthatólag még február végéig nem lesz üzembe helyezve a szóban forgó rendszer.

Az ILS nagyban elősegíti a biztonságos landolást. A rendszer rádiókapcsolatot teremt a repülőgép és a földfelszíni jeladók között, kijelöli a pilóták számára a repülési irányt, végül a fel- és leszállópálya középvonalához navigálja a gépet.

Nagyobb, forgalmasabb reptereken az ILS alapvető berendezésnek számít, a nepáli szerencsétlenség helyszínen azonban a műszeres leszállító rendszer a reptér január elsejei átadásakor még nem működött.

A pilóták egyetértenek abban, hogy Nepálban gyakran különösen nehéz feladat a landolás. A nepáli polgári repülési hatóság 2019-es biztonsági jelentése az ország "kedvezőtlen domborzatát" és "szélsőséges időjárását" nevezte meg a repülésre veszélyt jelentő legsúlyosabb körülményekként.

Jóllehet az ILS nélküli landolás rendkívül nehéz, szemtanúk szerint a baleset idején kedvezőek voltak az időjárási viszonyok. Egy tapasztalt indiai pilóta, Amit Szing az AP hírügynökségnek elmondta: az ILS hiánya nagyban hozzájárulhatott a tragédiához. Szing szerint a repülőgép utolsó pár másodpercét rögzítő videófelvételeken látható, hogy

a gép valamilyen műszaki problémával is küszködött.

A baleset okát továbbra is vizsgálják. A repülési adatokat és a pilótafülke hangfelvételét tartalmazó feketedobozt hétfőn találták meg a roncsok között. A katmandui francia nagykövetség közölte, hogy a nepáli hatóságok mellett a repülőgép-baleseteket vizsgáló francia hatóság is részt vesz a munkában, a feketedoboz tartalmát így több helyszínen is megvizsgálják.

Nepálban nemcsak az ottani földrajzi viszonyokkal és az infrastruktúrával vannak problémák: az Európai Unió 2013-ban biztonsági előírásokra hivatkozva kitiltotta a területéről a Nepálból induló gépeket. Az ENSZ Nemzetközi Polgári Repülési Szervezete (ICAO) 2017-ben ugyan javulásokról számolt be a nepáli légi közlekedés terén, de az EU továbbra is tartja magát a tíz évvel ezelőtt meghozott rendelkezéséhez.

A Yeti Airways ATR 72-es típusú gépét múlt vasárnap érte a katasztrófa. Már csak másodpercekre volt a földet éréstől, amikor egy szurdokba zuhant. A fővárosból, Katmanduból Pokharába tartó járaton 72 ember tartózkodott, a balesetet senki sem élte túl.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.23. kedd, 18:00
Sz. Bíró Zoltán
történész, Oroszország-szakértő
Berobbant a mesterséges intelligencia a vállalatok életébe, mindenki beszáll az AI-versenybe

Berobbant a mesterséges intelligencia a vállalatok életébe, mindenki beszáll az AI-versenybe

Az első számú globális megatrend lett a mesterséges intelligencia boom, ami alapjaiban ír át üzleti modelleket, diszruptálhat iparágakat és felborítja az eddigi játékszabályokat. Egy teljes konferencianapon keresztül azzal foglalkozunk az AI in Business c. rendezvényünkön, milyen változásokat hoz az AI az üzlet számára az egyes szektorokban és területeken. Mellébeszélés helyett üzleti stratégiákat, valós megoldásokat és use case-eket mutatnak be a témát ismerő tanácsadók, IT-beszállítók, és azok a vállalati vezetők, akik már aktívan keresik vagy már meg is találták az AI-ban rejlő üzleti lehetőségeket. A Portfolio AI in Business rendezvényéről ebben a cikkünkben számolunk be.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×