eur:
370.44
bux:
65674.41
2024. április 19. péntek Emma

Jelentősen csökkenti egy mutáns gén a férfiak termékenységét

A férfi terméketlenség egy újabb összetevőjére bukkantak kutatók: a férfiak mintegy húsz százaléka olyan génmutációt hordoz, amelynek következtében a petesejt megközelítését segítő fehérjeburkolat nélkül maradnak hímivarsejtjeik, ezáltal kisebb lesz a megtermékenyítés esélye.

A nemzetközi kutatócsoport a Science Translational Medicine című szakfolyóiratban ismertette eredményeit.

A jelenlegi termékenységi tesztek nem képesek kiszűrni a problémát - mondta el Theodore Tollner a tanulmány társszerzője, a davisi Kaliforniai Egyetem munkatársa. A génmódosulattal élő férfiak nem terméketlenek, de kisebb az esélye annak, hogy spermiumaik megtermékenyítik a petesejtet, ezért hosszabb ideig tarthat, mire partnerük teherbe esik.

Egy pár terméketlenségének okát keresve a szakemberek a férfi partner hímivarsejtjeinek számát, a spermiumok alakját és mozgékonyságát vizsgálják szokásosan, ám mindez sokszor nem ad magyarázatot a vágyott gyermekáldás elmaradására.

A most megtalált fehérje olyan molekulák családjába tartozik, amelyek különböző szövetek felszínén helyezkednek el, és feladatuk egyebek közt a kórokozók elpusztítása is. E fehérje akkor választódik ki, amikor a hímivarsejt megkezdi útját a petesejt felé: a molekula segíti, hogy a spermium áthatolhasson a méhnyakban lévő nyálkán, és megvédi attól, hogy betolakodóként kezelje a női szervezet immunrendszere.

Laborkísérletek azt mutatták, hogy amennyiben a szóban forgó gén mindkét kópiája a mutáns változat, a spermiumok igen nehezen jutnak keresztül a nyálkán.

A kutatócsoport ötszáz kínai párt követett nyomon, akik valamennyien gyereket akartak. A gyerekszületési arány 30 százalékkal alacsonyabb volt azoknál a pároknál, ahol a férj mindkét génkópiája a mutáns változat volt. Amennyiben csak az egyik kópia volt mutáns, az nem befolyásolta a fogamzás valószínűségét.

A hiányzó fehérjét egy hüvelyi géllel helyettesíthetik majd a későbbiekben azoknál a pároknál, ahol a férfinál megállapították e genetikai eltérést. A tanulmányban részt vevő kaliforniai kutatók már megkezdték az ezzel kapcsolatos állatkísérleteket.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Lefordultak az amerikai indexek

Gazdasági információk tekintetében ma az amerikai lakáspiacról közölnek újabb adatot, ez a monetáris politikai kilátások szempontjából lehet érdekes. A héten eddig kedvezőtlenül alakulnak a részvénypiaci folyamatok, elsősorban az Izrael és Irán közötti konfliktus fokozódása nyomta rá a bélyegét a hangulatra, emellett továbbra is ott vannak a ragadós amerikai inflációval kapcsolatos aggályok, amelyek azt a narratívát erősítik, hogy akár hosszabb ideig maradhat a magas kamatszint. A magyar tőzsde ma esett, az európaiak viszont pluszban zártak. A tengerentúlon egyelőre esés látszik.

EZT OLVASTA MÁR?