Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Már csak napokig ad jeleket a lezuhant egyiptomi gép feketedoboza

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Vészesen fogy az idő: már csak napokig bocsátanak ki jeleket a májusban szerencsétlenül járt egyiptomi utasszállító feketedobozai. Ha nem sikerül a berendezéseket felszínre hozni, szinte biztosan nem derül ki, miért zuhant a tengerbe 66 emberrel a fedélzetén az Airbus.

Már csak bő másfél hete maradt a kutatócsoportoknak, hogy felszínre hozzák az EgyptAir Párizsból Kairóba indult, majd május 19-én éjszaka a Földközi-tengerbe zuhant utasszállítójának két feketedobozát. A berendezések ugyanis június 24-éig bocsátanak ki jeleket. Bár a francia légi baleseteket vizsgáló ügynökség korábban közölte, a kutatásban részt vevő egyik hajó továbbra is érzékeli az egyik feketedoboz jelzéseit, és a berendezés helyét egy 1-2 kilométeres sugarú körre szűkítették, egyelőre nincsenek meg a pontos koordináták.

„Ha sekély vizeken találják meg, búvárok hozhatják a felszínre, ha mélyen van, speciális berendezéseket, például tengeralattjárót kell használnunk” - mondta még hetekkel ezelőtt Mohamed Zamzam a 22 egyiptomi légikikötőt üzemeltető Egyptian Airports Company korábbi vezetője a kínai állami tévének. Ahhoz, hogy a megtalált feketedobozt felszínre tudják hozni a 3000 méteres mélységben lévő tengerfenékről 1-2 méteres pontossággal kellene meghatározni annak helyét, ettől jelenleg nagyon messze vannak a szakemberek.

„Biztos vagyok benne, hogy kiderül, mi történt pontosan ezzel a repülővel. De addig nem tudunk semmi biztosat sem állítani, amíg nem hozzák felszínre a fekete dobozokat” - nyilatkozta a BBC-nek közelmúltban a Kairóban akkreditált francia nagykövet, Andre Parant. A fedélzetén 66 emberrel szerencsétlenül járt gépről egyelőre csak az tudják biztosan, hogy röviddel a lezuhanása előtt több helyen jeleztek a füstjelzők, percekkel a katasztrófa előtt felmondta a szolgálatot a robotpilóta, majd a teljes irányító rendszer. A gép 37 ezer láb magasságon repült, amikor egyszer csak "90 fokot balra, majd 360 fokot jobbra fordult, és 15 ezer láb repülési magasságra süllyedt", mielőtt eltűnt a radarernyőkről. Szakértők szerint az első, 90 fokos fordulat rutin művelet, amit még a pilóták tudatosan hajthattak végre. Minden más kérdésre a feketedobozok adatai adhatnak választ, így arra is, hogy műszaki hiba vagy terrorcselekmény történt-e május közepén.