Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

A mosdóban élte túl a zuhanást

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Szlovákiában tovább folynak a találgatások a január 19-ei légi katasztrófa okairól. A szerencsétlenség egyetlen túlélőjét hétfő este már kihallgatták.

Martin Farkas a zuhanás pillanatában a gép hátsó részében, a mosdóban volt, ezért élte túl a katasztrófát.

Az eseményből csak foszlányokra emlékszik. Két órán át hallgatták ki, de a részletekről eddig nem hoztak nyilvánosságra többet – közölte az InfoRádió pozsonyi tudósítója.

Egyre több jel utal arra, hogy a tragédiát nem géphiba, hanem emberi mulasztás okozta.

A pozsonyi Pravda szakértői szerint arra kell választ adni, hogy miért repült mindössze 750 méter magasan a gép.

Az sem egyértelmű, hogy a szlovák katonai légi irányítás emiatt figyelmeztette-e a pilótákat.

A rendelkezésre álló adatokból úgy tűnik, hogy a felelősség a pilótákat terheli. A jó látási viszonyokban ugyanis úgy döntöttek, hogy teljes egészében kézi vezérléssel, azaz radarrávezetés nélkül szállnak le a kassai katonai repülőtéren.

Nem zárható ki, hogy éppen egy felhő miatt nem vették észre a hegyet, amelynek nekiütköztek.

Több szakértő azt is bírálta, hogy a szlovák katonai pilóták sokkal kevesebbet repülnek, mint a polgári gépek vezetői, ezért nincs elég rutinjuk.

A szerencsétlenség okait egy 22 tagú vizsgálóbizottság keresi, amelyet a szlovák hadsereg vezérkari főnöke irányít. A vizsgálat egy évig is eltarthat.

Az An-24-es szállítógép csütörtök este a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hejce mellett repült neki a Borsó-hegynek.

A hejcei lakosok közül többen úgy észlelték, hogy a baleset előtt leállt a repülő motorja. Szlovákiában közölték: a típus még teljes terhelés mellett is képes egy hajtóművel leszállni.

{{keretes_cim}}

Január 19.

19:30 – A légiirányítást végző HungaroControl elveszti egy szlovák katonai repülőgép radarjelét. A gépet ekkor már a szlovák légiriányítás felügyeli. Riasztás érkezik a magyar légierő kutató-mentő szolgálatához.

20:00 - A Honvédelmi Minisztérium közli, hogy lezuhant az Pristinából Kassára tartó An-24-es típusú, szlovák felségjelű katonai szállítórepülőgép a Borsod-Abaúj Zemplén megyei Telkibánya térségében.

20:55 – A szlovák hadsereg kutató-mentői engedélyt kapnak, hogy berepüljenek az országba, így ők végzik el a gép felderítését. A pilóták beszámolója szerint a roncsok lángolnak. A gazdasági minisztérium szóvivője közli, a repülőgépen 48 utas volt.

21:18 – A rendkívül rossz útviszonyok miatt a mentők és az encsi rendőrség munkatársai nem tudják megközelíteni a helyszínt.

21:59 - Már 12 mentőautó van a helyszínen, de a roncsokhoz még a kutató-mentőhelikopterek sem tudnak leszállni.

22:16 – Van egy túlélő, akit a 20 kilométerre lévő Kassa kórházába visznek. A hatóságok lezárják a helyszín közelébe vezető bekötőutat.

22:20 – Tíz holttestet emelnek ki a roncsok közül.

22:25 - A szlovák fegyveres erők szóvivője megerősíti, hogy a gépen 45 utas volt, de nem biztos, hogy csak katonák.

22:28 - Gyurcsány Ferenc miniszterelnök telefonon beszél Mikulás Dzurinda szlovák miniszterelnökkel.

23:03 - A katasztrófavédelem szóvivője szerint a gépen 45-en voltak, 38 utas és hét főnyi személyzet. Már 16 halottat találtak.

23:16 - A Magyar Honvédség egri és szolnoki alakulatától összesen mintegy száz katona van útban a helyszínre. A helikopterek a levegőből világítják meg a roncsokat.

23:33 - Kilencven rendőrt mozgósítottak, de húsz határőr is dolgozik a helyszínen, további negyven Miskolcról Hejcére indul és szolgálatba helyeznek egy hatvan fős váltást is. A katasztrófavédelem öt gépjárművel és harminc fővel, a katonaság pedig száz emberrel van a helyszínen.

23:37 - Egy szlovák hírtelevízió bemondja, hogy a koponyasérülést szenvedő túlélő a lezuhanás utáni percekben hazatelefonált a feleségének, de a vonal megszakadt.

23:48 – A roncsok még mindig lángolnak. Pozsonyban a kormány válságstábot hív össze.

Január 20.

01:05 – Mikulás Dzurinda kormányfő megrendülten tudatja, hogy a gépen utazó katonák közül többen véglegesen, a leszerelés szándékával tértek volna vissza a hazájukba.

03:05- A végleges adat szerint 43 ember tartózkodott a gép fedélzetén.

04:00 - Már tizennyolc holttestet találtak.

04:44 – Már biztos, hogy a katasztrófát csak egy ember élte túl.

07:30 – Megkezdődik a műszaki szemle.

08:06 – A rendőrség közli, hogy a lezuhant szlovák repülőgép nem volt lőfegyver, lőszer vagy robbanóanyag.

08:40 – Jozef Stank alezredes, a szlovák fegyveres erők püspöki helynöke az első név szerint ismert áldozat. Pozsonyban rendkívüli kormányülés kezdődik.

09:27 – Eddig 22 áldozatot azonosítottak. Kiderül, hogy a Kassára tartó gép, miután szlovák légi irányítás alá került, három kilométerrel letért a pályájáról.

10:44 - Sólyom László részvéttáviratot küld szlovák kollégájának.

11:26 - Megkezdődött a szerencsétlenség kivizsgálása.

11:31 - Csak könnyű sérülései vannak a túlélőnek.

13:11 - 27 holttestet találtak meg.

16:06 - Megtalálták a gép fekete dobozát és valamennyi holttestet azonosítottak.