Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Elhunyt világsztárok adnak koncertet

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A londoni Times arról számol be, hogy egy zseniális amerikai számítógépes technikai újításnak hála, régen meghalt nagy zongoraművészek játékát hallgathatjuk meg \"élőben\".

A technika sok mindenre képes. Régesrégi hanglemezfelvételekről a szakemberek szinte teljesen el tudják távolítani a zörejeket, a recsegést, hogy élvezhessük akár hatvan-hetven éve élt zeneművészek csodálatos játékát - jelentette az InfoRádió angliai tudósítója.

Az amerikai Zenph stúdió most ennél is érdekesebb újdonsággal állt elő. Olyan számítógépes technológiát dolgozott ki, ami a régi felvételek hangjait egyrészt megtisztítja, másrészt betáplálja egy hangversenyzongorába.

Mintha feltámadtak volna...

Pontosan úgy, ahogyan a hangszer világhírű mesterei játszottak: ugyanazzal a billentéssel, hangerővel, frazírozással. Mintha feltámadtak volna és ott ülnének a zongoránál.

Az észak-karolinai Zenph stúdió vezetője, Dr John Walker egy nagy találmánnyal már régebben előállt, ő dolgozta ki az internetes telefonálás technikáját.

Ám Walker doktor nem csak műszaki zseni, hanem ifjú korában zongoraművésznek is tanult. Mindig izgatta, hogyan lehetne tökéletesíteni, zörejtelenre átjátszani a régi, kopott koncertfelvételeket.

Cortot lehet az első

Egyik kedvenc klasszikus zeneművésze a legendás francia zongorista, Cortot volt, aki 1962-ben halt meg és a világ legjobb Chopin-játékosai között tartották számon.

John Walker gyűjteményében van egy 1926-os viasz lemez, amelyen Cortot a G-moll prelüdöt adja elő, gyönyörűen, de a kor műszaki körülményeinek megfelelően, igencsak sistergősen rögzítve.

Ezzel kezdte meg kísérleteit az amerikai feltaláló, és kidolgozta a hangátvitel technikáját, lemezről egyenesen a zongora mechanizmusába.

Mint az '50-es években Budapesten

Az idősebb budapesti komolyzene-kedvelők még emlékezhetnek arra, hogy az 1950-es évek végén, amikor Magyarországon újdonság volt a hosszanjátszó hanglemez és szinte megszerezhetetlen a sok szép nyugati felvétel,egy pesti muzikológus a Bartók-teremben a külföldről kapott lemezeivel esteket rendezett. A közönség elbűvölve hallgatta a színpadra kiállított lemezjátszó hangját, a világ nagy zeneművészeit.

Most egyesek arra készülnek Londonban, hogy jövőre, amikor John Walker találmánya Angliában is megvásárolható lesz, olyan koncerteket tartanak, amelyeken hangulatvilágítás fényében csak egy zongora áll a pódiumon, s a billentyűk maguktól mozogni kezdenek, mintha Cortot, Rahmaninov, Rubinstein vagy valamely másik rég elhunyt művész ujjai játszanának rajtuk.

A régi felvételt másoló technika minden árnyalatot hűen követ, még a melléütéseket is. Így talán idővel Bartókot és Fischer Annit is hallhatjuk újra játszani, mintegy "élőben".

A Times internetes honlapjára kattintva ötven másodpercnyi meghallgatható az 1926-os Chopin-felvételből, először úgy, ahogyan sisteregve és recsegve rögzítették, majd pedig úgy, ahogyan John Walker gépzongorája játssza.