Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Nem akarják az ultramodern vasutat a müncheniek

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A hétvégén mintegy 13 ezren tüntettek Münchenben a főpályaudvart a repülőtérrel összekötő Transrapid gyorsvasút ellen.

A belvárosi tiltakozásra azért került sor mert a terv - ellenzői szerint - mind közlekedés-, mind gazdaságpolitikai okból értelmetlen: a "presztízsprojekt" finanszírozása körül még számos a nyitott kérdés, az utasoknak is túl drága lenne, így sokan, akik eddig buszon és a hagyományos vasúttal közlekedtek a vonalon, kiszorulnának a használatából.

A bajor közlekedési miniszter viszont közlekedési, ipari és környezetvédelmi szempontból a legjobb megoldásnak tekinti a Transrapidot, Európa első "mágnesesen lebegtetett vasútját".

A 37 kilométeres pálya megépítésének költségei 1,85 milliárd euróra rúgnak. A tervek szerint a pálya építése 2008-ban kezdődne, s azt 2012-ben adnák át. Felépítésével a 37 kilométeres szakaszon a menetidő 10 percre csökkenne a városi vasút jelenleg 45 perces menetidejével szemben.

A "mágnesesen lebegtetett vasút" kerék és sín nélkül közlekedik a speciális betonpálya felett. Világszerte több rendszerrel kísérleteznek, s eddig a német Transrapid tűnik a legsikeresebbnek.

A Siemens-ThyssenKrupp konzorcium 2002 végén a kínai Sanghajban épített ki egy 35 kilométeres pályát. Észak-Németországban is építettek már egy kísérleti szakaszt, amelyen a világ egyik leggyorsabb vonata tavaly szeptemberben belerohant egy pályán veszteglő műhelykocsiba. A baleset következtében 23 személy életét vesztette.