Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Megdőlt egy tabu a BBC-nél

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Reklámok jelentek meg a BBC hírportálján. Mindez azért figyelemre méltó, mert a brit médiacég eddig az előfizetők pénzéből tartotta fenn csatornáit. Az egyetlen kivétel a külföldre sugárzó BBC World hírtévé, amely a BBC-től kapja műsorait, de reklámokból finanszírozza a sugárzást.

Mérföldkőnek tűnhet, hogy egy olyan patinás közszolgálati médium, mint a BBC, reklámokat enged megjelenni a hírei között. A cég hírportálján ugyanis - a BBC közleménye szerint - "korlátozott mértékű hirdetés" jelent meg.

A múlt század húszas éveiben alakult, eredetileg rádiós társaság mindig is büszke volt közszolgálati missziójára, és az "informálni, oktatni, szórakoztatni" hármas jelmondatra. A vállalati ethosz részét képezte a mindenkori hatalomtól, de emellett a különböző üzleti érdekektől való függetlenség is. Ezt úgy valósította meg, hogy - egy törvény értelmében - évi ötvenezer forintnak megfelelő előfizetési díjat szed a tévétulajdonosoktól, és ebből tart el többtucat rádió és tévéadót, valamint az egyre népszerűbb hírportált.

Reklám vagy hír?

A cég finanszírozása így nem függ sem a kormánytól, sem az üzleti szférától. A cég etikai kódexét olvasva a szerkesztőknek például el kell gondolkodniuk azon: reklámnak minősül-e vagy hozzáad-e valamit a hír megértéséhez, ha egy tudósításban látni például az interjúalany mobiltelefonjának márkáját.

A hírekben ingyenes reklámra vágyó és például autóparkolókban véradást szervező cégek a BBC-nél nem tudnák elérni, hogy nevük elhangozzék az adott hírben - amely csak arról szólna, hogy tömeges véradást rendeztek egy parkolóban.

Megugrottak a költségek

Miért akkor a fordulat? A cég siet megjegyezni, hogy csak a hírportál külföldi olvasói látnak majd reklámot - például a videoklipek előtt. A belföldi látogatók nem találják szembe magukat hirdetésekkel az oldalon, és ha ilyesmi történne, akkor felszólítják őket, hogy azt jelentsék.

Egy másik ok az lehet, hogy a digitális technológia miatt megugrottak a cég költségei. Nemrég jelentették be 2800 ember elbocsátását.

A BBC közleményében ígéretet tesz arra, hogy továbbra is őrködik pártatlansága felett és "elválasztja a reklámot a hírtartalomtól". Kérdés, hogy a globális világkereskedelem korában, amikor maga a BBC is több oknyomozó műsort készített nagy cégekről, hogyan fog mindez a gyakorlatban működni.