Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Miért nem ünnepelt az elnök a stábbal?

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Miközben Vlagyimir Putyin orosz elnök pártja elsöprő győzelmét ünnepli, az Kremltől független orosz lapok megkérdőjelezik, hogy a hétvégi parlamenti választások valóban olyan sikeresek voltak-e, mint az államfő várta.

Hiába szerzett Vlagyimir Putyin Egységes Oroszország pártja 64 százalékot a választásokon, a Nyezaviszimaja Gazeta és a Kommerszant szerint az elnök elégedetlen. A két lap megjegyzi, hogy Vlagyimir Putyin nem ünnepelte együtt pártja vezetőivel a győzelmet az Egységes Oroszország kampánystábjában.

Több volt a Putyin-párti 2004-ben?

A lapok rámutatnak, hogy bár nyugati szemmel nézve elsöprő volt a győzelem, az elnököt a lakosság nagyobb része támogatta a 2004-es választáson. És, mivel a mostani parlamenti választást a vezető párt Putyinról szóló referendumként tálalta, ezért rosszabbnak tűnik az eredmény.

A Kommerszant szerint "példa nélküli, hogy egy párt listavezetője ne ünnepelje együtt a győzelemet a főhadiszálláson a többiekkel".

A Moszkovszkij Komszomolec című bulvárlap a kétharmados támogatás ellenére magabiztosan azt állítja, hogy "kudarcot vallott a Putyin irányvonaláról tartott referendum".

Hatalmi harcra számít a sajtó

A Nyezaviszimaja Gazeta szerint Vlagyimir Putyin feláldozta tetszési indexét az Egységes Oroszország győzelme érdekében - azaz vállalta, hogy kiderüljön, valójában kevesebb híve van, mint néhány éve. A lap szerint most valószínűleg újabb kormányátalakítás lesz, miközben nem világos, milyen irányban halad az ország a márciusi elnökválasztásokig tartó időszakban.

Megemlíti például, hogy a liberálisnak tartott gazdasági miniszter, Alexej Kudrin helyzete ingatag, miután sikkasztás vádjával letartóztatták a helyettesét.

A Putyin-lojalistának tartott, és nemrég kinevezett Zubkov miniszterelnök, valamit Dmitrij Medvegyev és Szergej Ivanov minisztererelnökhelyettesek sorsa sem világos. "Az elmúlt pár hónapban elég állami vállalatot hoztak létre, hogy munkát adjanak elbocsájtott minisztereknek" - jegyzi meg epésen a lap.

"Vissza a cárizmushoz"

Az egykori kommunista pártlapból a Kremlt támogató és a nyugatot bíráló portállá vált Pravda.ru azonban éppen azt állítja, hogy Putyin - avagy ahogy fogalmaz: "elnökünk" - támogatottsága meghaladja a 70 százalékot, mert be kell számítani a parlamentbe bejutott Igazságos Oroszország pártra adott szavazatokat is. A portál egyébként még a külföldi megfigyelők lesújtó véleményének elhangzása idején is azt írta, hogy a megfigyelők "kényetelenek elismerni a választások tisztaságát".

A liberális gazeta.ru portál viszont azt írja: Vissza a cárizmushoz - bár a kritikát a nyugati sajtóban olvasható vélemények idézésével fogalmazza meg.