Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

A kihagyott lehetőség: miért nem érdeklődött Demszky Madridban?

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Madrid három év alatt, 96 milliárd forintból építene meg egy, a budapesti 4-es metróhoz hasonló földalattit - közölte az InfoRádió kérdésére Madrid Tartomány Közlekedési és Infrastrukturális Tanácsadó Testülete. A magyar fővárosban több mint tíz éve készül a metró, és már 511 milliárdnál tart a tervezett költség.

Madrid Tartomány Kormánya az elmúlt négy évben 90 kilométer új metrót és 80 állomást épített a spanyol fővárosban - tudta meg az InfoRádió a tartomány Közlekedési és Infrastrukturális Tanácsadó Testületének sajtóirodájától.

A munkák során a város különböző pontjain 17 építkezés folyt és egyszerre tíz alagútfúró dolgozott. A vonalak fele mélyalagútban fut, a másik fele pedig felszín közeli, olcsóbb szerkezetű. A teljes projekt összesen 4,4 milliárd euróba, azaz 1.144 milliárd forintba - a budapesti 4-es metró árának mindössze kétszeresébe - került.

A testület sajtóirodája szerint a madridi Autonóm Kormány egy, a budapestihez hasonló, mintegy 7 kilométeres metrószakaszt tervezéssel és kivitelezéssel együtt körülbelül három év alatt tudna elkészíteni. Becslésük szerint egy ilyen terjedelmű projekt hozzávetőlegesen 370 millió euróba, azaz 92 milliárd forintba kerülne.
A budapesti négyes metró megvalósíthatósági tanulmánya a nyomvonaltervvel 1994-ben készült, a beruházás pedig, ha minden jól halad, 18 év után, 2012-ben fejeződik be.

A budapesti metróköltség folyamatosan emelkedik, és habár még a beruházás az elején tart, már túllépte az 500 milliárd forintot. Az összehasonlításhoz hozzá tartozik, hogy a jelenlegi 511 milliárd forintos költségnek része a 163 milliárd forintos Baross tér-Bosnyák tér közötti plusz három kilométeres szakasz is.

A madridi sajtóiroda közölte, hogy a nagy közlekedési bonyodalmakat jelentő párhuzamos építkezések ellenére minden új vonalat és állomást az előre tervezett határidőre adtak át, és egy beruházás esetében sem lépték át a megadott költségkeretet.

A következő négy évben a spanyol fővárosban további 75 kilométer metró, elővárosi vasút és úgynevezett metróbusz épül. A madridi hálózaton a menetjegy ára egy euró, azaz 10 forinttal olcsóbb, mint a BKV-jegy.

Nemcsak Madridban, hanem más spanyol városban is gyorsan megy a metróépítés.

Tavaly áprilisban adtak át Palma de Mallorcán egy nyolc és fél kilométeres metrószakaszt, amely két év alatt készült el, összesen 32 milliárd forintért. Az építőknek itt azonban nem kellett alagutat fúrniuk, mert a vonal csak 8 méterrel halad a felszín alatt. Az új metrót négy hónapig ingyen használhatták az utasok.

Hanganyag: Tenczer Gábor és Kerényi Éva