Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Túl sikeres, ezért megszüntetik a roncsprémiumot

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Fokozatosan megszüntetik Franciaországban a roncsprémiumnak nevezett gépkocsivásárlással járó állami támogatást. A roncsprémiumnak köszönhetően Franciaországban immár második hónapja emelkednek az autóeladások, az intézkedés azonban túl sok állami pénzt emészt fel.

Túl sikeres, ezért fokozatosan megszüntetik Franciaországban a roncsprémiumnak nevezett gépkocsi vásárlási támogatást, amely lehetővé tette, hogy a francia autóipar drámai veszteségek nélkül élje túl a gazdasági válságot. A tavaly decemberben bevezetett állami támogatás lényege az, hogy azonnali ezer eurós, mai árfolyamon több mint 270 ezer forintos árkedvezményben részesül az az autóvásárló, aki tíz évesnél régebbi autóját új, környezetkímélőre cseréli le.

A piaci elemzők szerint egyértelmű, hogy az elmúlt fél évben a franciaországi gépkocsieladások stabilitását a roncsprémium biztosította. Az elmúlt hat hónapban a gyártók összesen 200 ezer új autót értékesítettek, a legfrissebb adatok pedig azt mutatják, hogy csak júniusban 7,1 százalékkal több gépkocsit helyeztek forgalomba, mint az előző év azonos időszakában.

És az autókat továbbra is viszik, mint a cukrot, a gyártók ugyanis az állami támogatást további ezer, olykor ezerötszáz eurós kedvezménnyel egészítik ki, és mindehhez még hozzájön a környezetkímélő gépkocsik vásárlása után járó, az állam által finanszírozott árcsökkentő bónusz, melynek értéke, a kibocsátott széndioxid mennyiség függvényében, 200 és 750 euró között változik. Ami azt jelenti, hogy okos választás esetén akár négyezer eurós, több mint egymillió forintos árkedvezménnyel lehet új autót vásárolni.

A sikernek azonban költségvetési oldalon borsos ára van. A jelenlegi eladási ütemmel számolva az államnak csak roncsprémium címen éves szinten várhatóan 400 millió eurós kiadással kell számolnia az eredetileg tervezett 220 millió helyett. De az autók árába beépített, a széndioxid-kibocsátást díjazó, illetve büntető bónusz - malusz rendszer sem a tervek szerint viselkedik.

Az alacsony kibocsátású gépkocsikra adott állami támogatást ugyanis a környezetszennyező járgányok után fizetendő maluszból származó bevételeknek kellett volna ellensúlyozniuk, ám ez nem történt meg, ehelyett a költségvetésnek 520 millió eurós pluszkiadása keletkezett.

Az államnak tehát nem csak roncsprémium, hanem bónusz - malusz ügyben is lépnie kell, a kérdés egyelőre az, hogy erre mikor és milyen formában kerüljön sor. Abban ugyanis kormány és autógyártó oldalon megegyeznek a vélemények, hogy a támogatás hirtelen megszüntetése a gépkocsieladások drasztikus visszaesését eredményezné.

Francia lapértesülések szerint egyelőre csaknem biztosra vehető, hogy a roncsprémiumot az állam 2009 végéig, sőt, csökkentett formában ugyan, de még 2010-ben is folyósítani fogja, a bónusz - malusz rendszer szigorítását pedig egyelőre csak "fontolgatják" a környezetvédelmi minisztériumban.