Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Újrakezdik a kutatást a lezuhant Air France-gép után

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Jövő héttől újabb, a tervek szerint egy hónapos kutatási akció kezdődik az Air France Atlanti-óceánba zuhant gépének törzse, illetve fekete dobozai után - jelentette be szerdán a munkálatokat irányító francia Vizsgálati és Elemző Iroda. A keresést a francia Tengerkutató Intézet, az Ifremer hajóján található robot-tengeralattjáróval, illetve egy, a helyszínre szállított nagy erejű szonárral folytatják.

A "Pourquoi pas?" - magyarul "Miért ne?" nevű kutatóhajó néhány nappal a Rio de Janeiróból Párizsba tartó Airbus lezuhanását követően érkezett meg a brazil vizekre, a gép becsapódásának feltételezett helyszínére, és a francia hadsereg Emeraud támadó atom-tengeralattjárójával együtt aktívan részt vett a fekete dobozok keresésében.

A katonák, akiknek a két fekete doboz által kibocsátott rádiójelek alapján kellett volna megtalálniuk a műszereket, július 10-én abbahagyták a kutatást. A fekete dobozok ugyanis egy hónapig képesek a jelek kibocsátására, márpedig az AF447-es járat, fedélzetén 228 emberrel, immár negyvenhat napja, június 1-jén hajnalban zuhant az Atlanti-óceánba.

A tengeralattjáró által végzett munkáról egyébként az elmúlt öt hétben rendkívül kevés információ jelent meg, de az valószínűsíthető, hogy a katonáknak sikerült beazonosítaniuk azt a körzetet, ahol a műszerek vagy legalábbis a gép törzse található.

Az Air France vezérigazgatója, aki a múlt héten először adott interjút a baleset kapcsán, valószínűleg ezért remélheti, hogy sikerül kiemelni a gép törzsét. Amint az InfoRádióban korábban beszámoltunk, Pierre-Henri Gourgeon nem zárja ki, hogy a fekete dobozok a roncsban maradtak.

Szonár is besegít

A 6600 tonnás, 107 méter hosszú "Pourquoi pas?" kutatóhajó mindenesetre új lendülettel vág neki a feladatnak: a héten lecserélik a legénységét, ezzel párhuzamosan pedig egy nagy erejű szonárral is felszerelik a hajót. A készülék működésének lényege, hogy a vízben ultrahangot bocsát ki, amely a kiálló tárgyakról visszaverődik, az így nyert információt pedig a számítógép feldolgozza.

Amennyiben a gép törzsét vagy a fekete dobozok valamelyikét megtalálják, úgy azt a hajón lévő, Nautile robot-tengeralattjáró, illetve a Viktor névre hallgató merülő robot segítségével emelik ki.

Mindeközben kedd este a nyugat-franciaországi Bordeaux város kikötőjébe érkezett az a hajó, amely a lezuhant gép kihalászott roncsait szállította. A 640 darabot kamionokkal még az Airbus cég fellegvárának számító, dél-nyugat franciaországi Toulouse város melletti helyszínre viszik, ahol a polgári és katonai repülőgépeket szokás tesztelni. A szakértők itt igyekeznek pontosabb választ találni a szerencsétlenség okaira.

A hatóságok az eddigi vizsgálatok alapján már korábban közölték: a repülőgép valószínűleg egy darabban zuhant az óceánba.