Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Bevezetik a szén-dioxid-adót

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A francia kormány 2010-től megadóztatja a globális felmelegedésért leginkább felelősnek tartott energiahordozókat, a fűtőolajat, a gázt, a járművek üzemanyagait és a szenet. Az elektromos áramot nem érinti az új adónem, mivel az előállított mennyiség 80 százaléka kevés szén-dioxidot kibocsátó atomerőművekből származik.

Az intézkedés deklarált célja az, hogy a francia társadalmat a mostaninál lényegesen környezetkímélőbb energiaforrások felhasználására szorítsák.

Nicolas Sarkozy államfő csütörtökön bejelentette, a kormány 17 eurót, mai árfolyamon több mint 4500 forintot számol fel a kibocsátott szén-dioxid tonnájáért, és ez az összeg minden évben emelkedni fog, hogy - a jelenlegi tervek szerint - 2030-ra elérje a tonnánkénti 100 eurót, azaz a 27.00 forintot. A kormány hosszú távú célja az, hogy a 2050-ben Franciaország által kibocsátott szén-dioxid mennyisége negyede legyen az 1990-es szintnek.

A kimondottan politikai jellegű döntésnek egyelőre senki sem örül: a környezetvédők keveslik, a fogyasztóvédők viszont sokallják az összeget. Ez utóbbiak szerint az üzemanyagárakba beépülő új adó éves szinten 300 eurós, több mint 80 ezer forintos pluszkiadást eredményez majd a családok számára. A gázzal fűtők esetében például a drágulás mértéke elérheti a 15 százalékot is, míg az üzemanyag 8 eurócenttel, valamivel több, mint 20 forinttal lesz drágább.

Nicolas Sarkozy viszont azt hangsúlyozta, hogy éppen a gazdasági válságra való tekintettel döntöttek a tonnánkénti 17 euró mellett, a kormány által felkért, a kérdést vizsgáló tanácsadó testület ugyanis eredetileg 32 eurós, közel kilencezer forintos árat javasolt. Az államfő ugyanakkor azt is megígérte, hogy az új adóból jövőben befolyó mintegy 4,5 milliárd eurót teljes egészében visszaforgatják majd a nehézségekkel küzdő cégek, valamint a háztartások megsegítésére.

A városon élő kétgyermekes családok például 112 eurós, mintegy 30 ezer forintos kompenzációt kapnak, a gépkocsitól jobban függő vidékiek pedig 142 eurót. A cégek közül elsősorban a mezőgazdaságban, a közlekedésben és a halászatban dolgozók kapnak majd támogatást, de ennek módját a kormány még csak ezután dolgozza ki.

Annak ellenére, hogy a lakosság kétharmada elutasítja, a szén-dioxid-adó bevezetése nem számít különösebb meglepetésnek. Franciaországban ugyanis nem csak a környezetvédelmi, hanem a gazdasági elemzők egy része is évek óta figyelmeztet: a jelenlegi üzemanyag-fogyasztási ütem mellett egy-két évtizeden belül kimerülnek a kőolajtartalékok. Úgy vélik, ha ez váratlanul és ellenőrizetlen módon következik be, úgy a világ országaiban káosz fog kitörni, és a legszélsőségesebb diktatúrák jöhetnek létre.

Ennek megelőzésére azt javasolják a kormányoknak, hogy folyamatosan emeljék a nem megújuló forrásokból származó energiahordozók árát, szerintük ugyanis az embereket csak a pénztárcájukon keresztül lehet aránylag gyors változásra kényszeríteni.

A szén-dioxid-adó bevezetésével Franciaország egyébként globális hatásra törekszik, Nicolas Sarkozy ugyanis bejelentette: "harcolni fog" azért, hogy meg lehessen adóztatni azokat a termékeket, amelyek a környezet védelmével egyáltalán nem foglalkozó államokból származnak. Ami egy módja annak, hogy más országokat is hasonló intézkedések elfogadására szorítson rá.