Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Elképesztő összeget költenek a vasút átalakítására - a franciák

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Hétmilliárd eurót, csaknem kétezer milliárd forintot készül a francia kormány befektetni a vasúthálózat modernizálásába. A Fillon-kabinet egyik célja az, hogy 2022-re a vasúti áruszállítás részesedése a jelenlegi 14 százalékról 25-re emelkedjen.

A Jövő áruszállítása elnevezésű terv részleteit a kormány szerdán jelenti be, de annyit máris tudni lehet, hogy a nagyszabású befektetést várhatóan abból a nagy nemzeti kölcsönből finanszírozzák majd, amelynek felvételét még júniusban jelentette be Nicolas Sarkozy államfő, és amelynek részletein még most is dolgozik a kormány által kijelölt, két egykori miniszterelnök által vezetett bizottság.

Az elképzelések szerint 2020-ra legalább négy vasúti "autópályát" építenek ki, de a nagy újdonság az lesz, hogy néhány éven belül áruszállításra alkalmas nagy sebességű vonatokat, közismert nevükön TGV-ket helyeznek forgalomba. A kormány mindezek mellett a vasúti és a tengeri áruszállítás közötti együttműködést is meg akarja erősíteni, ezért egy sor francia kikötő vasúti összeköttetését teljesen felújítják és a jelenlegihez képest hatékonyabbá teszik.

A francia kormány ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a 7 milliárd euróból egyetlen centet sem hajlandó a francia vasúttársaság, az SNCF évek óta veszteséget termelő áruszállítási üzletágának finanszírozására fordítani. A cégnek így mindenképpen meg kell reformálnia az idén várhatóan mintegy 600 millió eurós veszteséggel járó tevékenységét, ami nem lesz könnyű.

Útban az érdekképviselet

Az áruszállítás reformjának ugyanis az elmúlt tíz évben többször is nekifutott a cég vezetése, ám lendülete mindannyiszor megtört a vasutasok konok, minden változást elutasító ellenállásán - ami részben érthető, az átalakítás ugyanis több mint négyezer munkahely megszűnésével jár majd.

Ezek után az is érthető azonban, hogy a vasúttársaság legutóbbi, tavaly kinevezett elnök-vezérigazgatója a lehető legnagyobb titokban dolgozta ki saját reformtervét, és hónapok óta azt kommunikálja, hogy az áruszállítási üzletág munka nélkül maradó dolgozóit nem elbocsátanák, hanem a társaságon belül áthelyeznék.

Egyelőre úgy tűnik, hogy a nagy hatalmú vasutas-szakszervezetek hajlanak a tárgyalásra, annál is inkább, mivel a reform halogatása immár a konkurenciának kedvez: a francia piacon nemrég megjelent német és olasz vasúttársaság jelenléte ugyanis máris érezteti a hatását.