Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

A kongresszusban kért bocsánatot a Toyota

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A Toyota amerikai elnöke bocsánatot kért kedden a washingtoni kongresszusban, amiért vállalata \"elfogadhatatlan késedelemmel\" reagált a modelljeit érintő közelmúltbeli biztonsági problémákra, és amiért gyengén kommunikáltak az amerikai közlekedésbiztonsági hatóságokkal és a fogyasztókkal.

"Elismerjük ezeket a hibákat, bocsánatot kérünk értük és tanultunk belőlük" - mondta Jim Lentz. Közölte, hogy a Toyota a jövőben másként fog hozzáállni a panaszok kivizsgálásához, gyorsabb, jobb és hatékonyabb kommunikációra törekszik a hatóságokkal és a vevőkkel. Jelezte, megnövelik amerikai technikai irodáik számát, hogy határozottabban tudjanak reagálni az esetleges biztonsági panaszokra.

Az amerikai törvényhozásban meghallgatások sorozatát tartják a héten a Toyota modellek biztonsági gondjai, a tömeges visszahívások miatt. A japán vállalat világszerte 8,5 millió, az Egyesült Államokban több mint 6 millió kocsit rendelt vissza egyebek között a beragadásra hajlamos és a laza szőnyeg alá szoruló gázpedálok, valamint több hibrid modellnél tapasztalt fékproblémák kijavítására.

A képviselőház energiaügyi és kereskedelmi bizottságában megrótták a Toyotát, amiért "félrevezető" kommunikációt folytatott a biztonsági visszahívásokkal kapcsolatban. Bart Stupak albizottsági elnök azt mondta: a Toyota azt állította, csak tavaly október végén szerzett tudomást a beragadó gázpedálokról, holott valójában számos erre vonatkozó panaszt kapott hónapokkal, sőt évekkel korábban.

A meghallgatáson azt is kifogásolták, hogy a vállalat alapos vizsgálat nélkül elvetette azokat a felvetéseket, amelyek szerint esetleg elektronikai gondok vezettek egyes modelleknél az akaratlan gyorsításokhoz. Lentz azonban leszögezte: biztos benne, hogy "nincs probléma az elektronikus fojtószelep-vezérléssel (ETC) autóinkban".

A meghallgatásokon beszámoló Ray LaHood amerikai közlekedési miniszter viszont közölte: a Toyota nem zárhatja ki ezt a lehetőséget. Egyes képviselők szerint a Toyoták ETC-rendszerében esetleg károsodást okozhat az elektromagnetikus interferencia (EMI).

Akio Toyoda, a Toyota vállalat elnöke szerdán személyesen vesz részt egy meghallgatáson a Capitoliumon, ahol nyilván faggatni fogják az autók elektronikus rendszerével kapcsolatban.

A CBS News hírtelevízió azt állította, birtokába jutott a Toyota egy olyan belső dokumentuma, amely tönkreteheti a cég hírnevét. Az okmány szerint a Toyota mérnökei már 2005-ben újraterveztek egy szoftvert olyan panaszok nyomán, hogy az autók vezetése váratlanul bizonytalanná válik, sodródni kezd.

Az autógyár ezzel szemben az utóbbi hat évben - nyolc szövetségi vizsgálat során - azt bizonygatta, hogy az elektronika nem felelős a kocsik sodródásáért, hol a vezetőket, hol a szőnyegeket, legutóbb pedig a beragadó gázpedálokat hibáztatták. Az Egyesült Államokban 2000 óta állítólag 34 olyan halálos kimenetelű baleset történt, amely Toyoták hirtelen, a vezető akaratától független gyorsulásával kapcsolatos.

Ezenkívül az amerikai sajtó kezébe jutott egy olyan belső Toyota-feljegyzés is, amely azt rögzíti, hogy a cég 2007-ben 100 millió dollárt takarított meg, amikor meggyőzte az amerikai hatóságokat egy biztonsági vizsgálat leszűkítéséről. A cég ennek nyomán korlátozhatta a visszahívásokat.

A Toyota-részvények ára kedd délután 1,8 százalékkal 71,65 dollárra csökkent a New York-i értéktőzsdén; ez a részvényárfolyam több mint 21 százalékkal alacsonyabb az előző hónapban elért éves maximumnál.