Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Idén leállhat a Tu-154-es repülőgépek gyártása - a katasztrófa háttere

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Eddig mintegy 1000 Tu-154-es, három sugárhajtóműves utasszállító repülőgép készült. A Tu-154-es forgalomba állítása óta 63 gép semmisült meg balesetekben, amelyek többségét a karbantartás hiánya, géphiba, emberi mulasztás, illetve a légiirányítók figyelmetlensége okozta. A gép gyártását idén készülnek leállítani.

A Tu-154-es szovjet, később orosz gyártmányú három sugárhajtóműves utasszállító repülőgép.

A prototípus elkészülte óta mintegy 1000 ilyen gépet gyártottak, s jelenleg belföldi járatokon Oroszországban, a volt Szovjetunió tagállamaiban, néhány kelet-európai országban, továbbá Iránban és Észak-Koreában használják. Gyártását idén készülnek leállítani.

A Tu-154-est a Tu-104-es és az Il-18-as utasszállító repülőgépek leváltására tervezték a Tupoljev-tervezőirodában.

A munka 1963-ban kezdődött Szergej Jeger főkonstruktőr vezetésével. Ez volt a Tupoljev-tervezőiroda első olyan sugárhajtású utasszállító repülőgépe, amelyet eleve polgári célra terveztek.

Az első kísérleti példány 1966-ra készült el a moszkvai Opit gépgyárban (MMZ Opit), a gép első ízben 1968. október 3-án szállt fel.

Az első változat - az ötfős személyzetű Tu-154A sorozatgyártása 1970-ben kezdődött el Kujbisevben (ma: Szamara). Az Aeroflotnál 1971-ben állították szolgálatba, ahol az utasforgalomban első menetrend szerinti útját 1972. február 9-én tette meg.

1975-1988 között modernizálták. Első modernizált változata a Malév igényei szerint kialakított Tu-154B-2 volt. Legutolsó sorozatgyártású változata a Tu-154M.

A Malév 1973. szeptember 5-én állította forgalomba az első Tu-154B2 repülőgépet. A Malévnál közel három évtized alatt összesen 18 ilyen gép repült, mígnem 2001. március 31-én kivonták az utasforgalomból.

A Tu-154-es forgalomba állítása óta 63 gép semmisült meg balesetekben, ezek közül hatot eltérítettek, több a rossz leszállópálya-viszonyok miatt ment tönkre. A többi balesetet karbantartás hiánya, géphiba, emberi mulasztás, illetve a légiirányítók figyelmetlensége okozta.

A Malév Tu-154B2 gépei közül egy szenvedett katasztrófát Bejrutnál, máig ismeretlen okból.