Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Washington éveken át titokban pénzelte a szíriai ellenzéket

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A washingtoni külügyminisztérium éveken át titokban pénzelt több szíriai ellenzéki csoportot - derül ki olyan amerikai diplomáciai levelekből, amelyeket a WikiLeaks kiszivárogtató portál hozott nyilvánosságra. A sürgönyökről a The Washington Post című amerikai napilap számolt be.

A táviratok szerint a minisztérium például 2006-tól kezdődően mintegy hatmillió dollárt juttatott emigrációban élő szíriaiak egy csoportjának a londoni székhelyű, műholdas Barada TV fenntartására, valamint különböző szíriai akciók finanszírozására. A Barada TV 2009 áprilisában kezdett el sugározni, de Szíriából küldött tudósításai idén márciusban, az ellenzéki tüntetéssorozat kezdetekor váltak intenzívebbekké.

George W. Bush amerikai elnök kormánya azt követően kezdte el a szíriai ellenzék pénzelését, hogy 2005-ben befagyasztotta politikai kapcsolatait Damaszkusszal. A pénzügyi támogatás folytatódott Barack Obama elnök idején is, jóllehet az utóbbi kormányzata igyekszik helyreállítani a kapcsolatokat Bassár el-Aszad elnökkel - írta a The Washington Post. A Fehér Ház januárban - hat év után először - nagykövetet küldött Damaszkuszba.

A cikk szerint nem világos, hogy az Egyesült Államok még mindig pénzel-e szíriai ellenzéki csoportokat, de a nyilvánosságra került sürgönyökből az derül ki, hogy legalább 2010 szeptemberéig voltak e célra elkülönített összegek.

A kiszivárogtatott dokumentumok tanúsága szerint az Egyesült Államok damaszkuszi nagykövetségén 2009-ben megijedtek, amikor megtudták, hogy szíriai hírszerzők kérdéseket tesznek föl amerikai programokkal kapcsolatban. Egy 2009. áprilisi sürgönyben, amelyet az Egyesült Államok akkori legmagasabb rangú damaszkuszi diplomatája írt alá, az olvasható, hogy a szíriai hatóságok "kétségkívül a rendszerváltás támogatásának tekintenének minden olyan amerikai pénzt, amelyet illegális politikai csoportok kapnak".

"A jelenlegi, Szírián belüli és kívüli (kormányellenes) frakciókat támogató, amerikai pénzelésű programok átértékelése hasznosnak bizonyulhat" - idéz a Post a táviratból. Az újság szerint a washingtoni védelmi minisztérium nem fűzött megjegyzést a dokumentum valódiságának kérdéséhez, és nem válaszolt a Barada TV pénzelését illető kérdésekre sem.