Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Mindkét hajtóműve állt a tajvani repülőgépnek a baleset pillanatában

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A balesetet megelőző pillanatokban mindkét hajtóműve állt annak a repülőgépnek, amely egy folyóba zuhant szerdán Tajpejben - erősítették meg pénteken a tajvani hatóságok.

A TransAsia Tajpejből Kinmenbe tartó, GE235-ös számú járatát, amelynek fedélzetén összesen 58 ember volt, röviddel a felszállás után érte a baleset, a zuhanó gép - szárnyával egy hidat érintve - a sekély vizű Kilung folyóba csapódott. A szerencsétlenségben legalább 35-en meghaltak.

"A rendelkezésünkre álló adatok alapján megállapíthatjuk, hogy (...) a két motor egyike sem fejtett ki tolóerőt" a becsapódást megelőző pillanatokban - jelentette ki Tomas Vang, a tajvani polgári légi közlekedési tanácsnak a vizsgálattal megbízott igazgatója.

A búvárok csütörtökön megtalálták a gépnek azt a fekete dobozát, amely a pilótafülkében elhangzó beszélgetéseket rögzítette. Egy meg nem nevezett tisztségviselő ezzel kapcsolatban csütörtökön elmondta, hogy a felvételen a pilóta a repülőgép lezuhanása előtti pillanatokban vészhelyzetet és hajtóműleállást jelentett.

Vang kifejtette: a jobb oldali hajtómű kiesését jelző vészjelzést rögzítettek 10:53-kor, amikor a repülőgép 400 méter magasan repült. A pilóta azonnal kikapcsolta a bal oldali hajtóművet is, majd megpróbálta újraindítani, de sikertelenül. "10:54 perckor S.O.S. jelzést kaptunk" - folytatta az illetékes. Azt egyelőre nem tudták megállapítani, miért állították le manuálisan a bal oldali hajtóművet. Még folyamatban van a fekete dobozok adatainak értelmezése - tette hozzá Vang.

A baleset 15 sérült túlélőjét szállították kórházba. Nyolc embert továbbra is eltűntként tartanak nyilván.

Greg Waldron, a Flightglobal című szakfolyóirat igazgatója szerint úgy tűnik, hogy nem a megfelelő hajtóművet kapcsolták ki. "A jobb hajtómű kigyulladt, de önmagában ez nem okozott volna balesetet, mert a gép úgy volt megtervezve, hogy egy hajtóművel is képes legyen repülni".

Hasonló este történt a British Midland brit légitársaság Boeing 747 típusú gépével is, amely 1989-ben egy nagy-britanniai autópályára zuhant le, amikor a pilóták a meghibásodott hajtómű helyett a jól működőt állították le. A balesetben akkor negyvenheten haltak meg.

Liao Csien-cung pilóta holttestét a pilótafülkében találták meg, kezével görcsösen markolta a kormányt - írta a China Times című tajvani napilap. A folyóba zuhanás előtti utolsó pillanatig tartani igyekezett a kormányt, hogy tartsa az irányt és csökkentse a károkat" - írta a lap a vizsgálathoz ismerő illetékesekre hivatkozva.

A tajvani polgári légiközlekedési hivatal (CAA) pénteken közölte, hogy a gépnek tavaly áprilisban gondja volt a hajtóművel, amikor a délnyugat-franciaországi Toulouse-ból a gyártótól a megrendelőhöz repült Ázsiába. Az egyik hajtómű veszített a teljesítményéből, és a gyártónak, a kanadai Pratt and Whitneynek le kellett cserélnie - közölte Clark Lin, a CAA szabványfelelőse.