Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Szerteágazó, komoly következményei lehetnek a VW-ügynek

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Komoly politikai presztízsveszteség lehet a német, illetve az európai politikának a Volkswagen dízelmotor botránya. Egyebek közt azért, mert a klímaváltozás elleni szigorúbb vállalások élharcosa Angela Merkel kancellár volt, illetve éppen az autóipari szabványok terén ment eddig is a legnehezebben az Európai Unió és Amerika közötti szabadkereskedelmi megállapodásról szóló tárgyalás - mondta el Fóris György, a Bruxinfó elemzője. A VW-botrányról, a katalán választásról és a migráns kvótákról további részletek az InfoRádió Brüsszeli hét című műsorában, ma este hét óra után.

"A Volkswagen-ügy messze több annál, mint, hogy egy cég most hirtelen rossz hírbe került és ebből esetleg anyagi problémái támadhatnak. A VW Európa vezető autógyártója, és mint ilyen a német gazdaság egyik meghatározó tartópillére. Maga Merkel kancellár mondta a közelmúltban egy beszédében, hogy minden hetedik német munkahely az autógyártástól függ, és a Volkswagen az autógyártáson belül a vivőágazat" - mondta a Bruxinfó elemzője.

Fóris György hozzátette: "a probléma, a dízelmanipuláció, nemcsak a Volkswagennél, hanem úgy tűnik, hogy a többi német nagy autógyártónál is előjött a Mercedest kivéve."

"Merkel jelezte azt is, hogy a német exportnak mintegy húsz százalékát az autógyártási háttér biztosítja. Ezek azért fontos adatok, mert mi, magyarok is azt mondjuk, hogy a magyar gazdaság stabilitása, növekedése, előrehaladása szorosan kapcsolódik a német gazdaság erejére. Ha ez megsérül, megroggyan, akkor ez hat mindazokra a cégekre, államokra, kereskedelmi, gazdasági partnerekre, amelyek a németekre tesznek. Meg fogják érezni, az egyértelmű" - hangsúlyozta a Bruxinfó elemzője.

"Az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti szabadkereskedelmi megállapodásról szóló tárgyalások során a legnehezebb diónak kezdettől fogva az európai szabványok kölcsönös elismerését tartják. Ez volt az egyik legkiterjedtebb és legaprólékosabb, legnehezebben haladó tárgyalás. Sok esetben az autógyártást hozzák fel példának: annyi ponton eltér például a biztonsági vagy a környezetvédelmi szabványok érdekében hozott technikai megoldások tárháza az amerikai és európai autókon, hogy szinte reménytelen arra számítani, hogy a műszaki leírásokat közös nevezőre hozzák a két oldalon. Inkább azt próbálják elérni, hogy egymás szabványait kölcsönösen elismerjék. Nagyon nehezen halad ez a tárgyalás, azzal, hogy most kiderül, hogy autók millióinál az európai szabvány nem volt megbízható, az ellenőrzés nem volt megfelelő, rendkívül erős tárgyalási pozíciót engedhet át Európa az amerikai félnek, ami nyilván még tovább fogja komplikálni a folyamatot" - jelezte Fóris György.

A Bruxinfó elemzője figyelmeztetett arra: "a Volkswagen-ügynek van más következménye is, decemberben lesz az újabb klíma világkonferencia, ahol sokan úgy mondják, éppen Francois Hollande jelentette be a napokban, hogy ez az utolsó esély az emberiség számára, hogy megállapodjanak egy radikális, ésszerű csökkentési tervezetben. Ennek a folyamatnak eddig az élharcosa a német politika és Merkel kancellár, úgyis mint korábbi környezetvédelmi miniszter. Õ személy szerint is próbál lobbizni a vezető hatalmak vezetőinél, hogy álljanak be a sorba, fogadjanak el különböző időtávokra különböző önkéntes vállalásokat, illetve kötelezően végrehajtandó vállalásokat bizonyos csökkentésekre."

"Kérdés, hogy ennek a hitele mennyire marad meg akkor, hogy kiderül, hogy éppen ennek az országnak a kancellárja nem tudott vagy tudott, és az a rosszabbik: szemet hunyt afelett, hogy éppen náluk a vivőágazatuk pont klímaügyben követett el rendkívül súlyos hitelsértést és konkrétan környezetszennyező lépéseket, ez a klímacsomagot károsan befolyásolhatja" - fogalmazott Fóris György.


A VW-botrányról, a katalán választásról és a migráns kvótákról további részletek az InfoRádió Brüsszeli hét című műsorában, ma este hét óra után.

Hanganyag: Király István Dániel