Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Különbözően reagálnak a VW-botrányra a világon

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Különböző módon reagálnak a Volkswagen és más márkák, például az Audi, a Seat vagy a Skoda dízel motorjaival kapcsolatos csalásra a világ különböző pontjain. A cégcsoport saját adatai szerint világszerte 11 millió autójuk érintett a csalásban.

Nagy-Britanniában a vállalat saját adatai szerint a cégcsoport közel 1,2 millió olyan autót adott el, amelybe a károsanyag-kibocsátás mérését befolyásoló szoftvert telepítettek. A cég brit részlege négyezer új dízelmotoros jármű eladását függesztette fel, a járművek átvizsgálásának idejére. A már forgalomban lévő autókat visszahívják felülvizsgálatra a brit márkaszervizekbe. A javítás szakértők szerint csökkenteni fogja az érintett motorok teljesítményét.

Olaszországban hatszázezerre teszik a botrányban érintett autók számát, legalábbis a tervek szerint ennyi járművet hívnak majd vissza a márkaszervizekbe felülvizsgálatra. Más adatok szerint 2008 óta Olaszországban 1 millió ilyen autót értékesítettek. A VW csoport Olaszországban is felfüggesztette dízel járműveinek értékesítését.

Spanyolországban több mint 683 ezer autó lehet érintett a botrányban. A spanyol kormány bejelentette: visszakérik a cégcsoporttól azt az autónként 313 ezer forintos összeget, amellyel a kabinet az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek vásárlását támogatta. A francia kormány hasonló lépésre készül. Náluk becslések szerint egymillió, a csalásban érintett dízel autó fut.

Romániában a környezetvédelmi miniszter már arról beszélt, hogy az érintett 105 ezer jármű országukban nem kerül magasabb környezetvédelmi besorolásba, az illeték-különbözetet a VW csoporttól kívánják behajtani. A csalásban érintett autókat forgalmazó márkaképviseletek ugyanakkor 7 millió forintig terjedő bírságra is számíthatnak Romániában.

Magyarországon a kormány elsősorban a győri Audi gyár termelési számait félti. Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszter ugyanakkor hangsúlyozta: a kormány nem vonja vissza a magyarországi gyár támogatását.

"Magyarország, attól tartok, hogy nem tudja elkerülni, hogy ennek az ügynek a gazdasági következményeivel szembesüljön. A magyar kormánynak egyrészt együtt kell működni a győri Audi-gyárral annak érdekében, hogy megőrizze a magyar gazdaságban betöltött szerepét. Amikor az ipari termelésnek a legnagyobb részét ezek a vállalkozások adják, legnagyobb adófizetőként és foglalkoztatóként, elemi érdekünk, hogy sikeresek legyenek. Tartok tőle, hogy nemcsak a Volkswagent, hanem az egész európai autóipart olyan hatás éri, és olyan krízis alakul ki, ami befolyásolhatja a magyarországi gyárak teljesítőképességét."

Lázár János hozzátette: nem számol elbocsátásokkal és azzal, hogy ezek a gyárak Magyarországon bajba kerülnének.

Európában a Volkswagen-csoport Németország mellett rendelkezik gyárakkal Szlovákiában és Spanyolországban ahol váltókat készítenek, Csehországban váltókat és benzinotorokat, Nagy-Britanniában és Olaszországban benzinmotorakt, Magyarországon benzin- és dízelmotorokat, Lengyelországban pedig dízelmotorokat készít a cégcsoport különböző márkanéven futó autóiba.

Az Egyesült Államokban eközben a várakozásokkal ellentétben nem csökkent a márka népszerűsége: szeptemberben még nőttek is a Volkswagen csoport eladási adatai. Az Audi esetében ez éves összehasonlításban például több mint 16 százalékos növekedést jelentett. Az is tény azonban, hogy az amerikai környezetvédelmi hatóság nem adta meg a forgalmazási engedélyt a VW legújabb dízelüzemű járműveire. Az Egyesült Államokban becslések szerint félmillió autó érintett a csalásban.

Hanganyag: Domanits András