Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Újabb fejlemények a lezuhant egyiptomi gép ügyében

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A légi közlekedési baleseteket kivizsgáló francia hivatal (BEA) megerősítette szombaton azt az amerikai médiaértesülést, amely szerint az úgynevezett ACARS adattovábbító rendszer füstöt jelzett az egyiptomi repülőgépről, amely csütörtökön a Földközi-tengerbe zuhant.

Az ACARS rendszer több jelzést is küldött füstről, viszont a BEA szóvivője szerint ezek nem utalnak a füst vagy az esetleges tűz okára. Az okra a feketedobozok adhatnak magyarázatot, ha megtalálják őket. Ebből a szempontból most ezek megtalálása a legfontosabb feladat - tette hozzá a szóvivő.

A hivatal szakértőinek van néhány lehetséges forgatókönyve arra, hogy mi történt a lezuhanás előtt. Az egyik úgy szól, hogy valószínűleg a fedélzeti tűz több vészjelzést is előidézett, az esetleges robbanás azonban egyet sem.

A légiközlekedéssel foglalkozó Aviation Herald című honlap közölte az ACARS rendszer által közvetített, három perc leforgása alatt elküldött hét vészjelzést. Az egyik a mosdóból, egy másik a pilótafülke alatt található elektronikai blokkból, egy harmadik pedig a robotpilóta-egységből áradó füstről szól. Miközben ezek tűzre utalnak, a viszonylag rövid adatsor nem árul el semmit arról, hogy a pilóták tettek-e valamit a helyzet ellenőrzés alatt tartása érdekében, és arról sem, hogy a gép egy darabban zuhant le vagy már a levegőben szétesett - mondják a honlap szakértői.

A vizsgálathoz közel álló más források szintén megerősítették, hogy az ACARS rendszer ilyen üzeneteket küldött, de azt is elmondták, hogy semmi nem utal a pilóták esetleges vészjelzésére. Azt sem erősítik meg, amit a görög védelmi miniszter állított, hogy a gép éles fordulatokat tett a levegőben, mielőtt eltűnt a radarernyőről.

A francia hatóságok az eddigi ismeretek alapján nem zárnak ki semmilyen lehetőséget a katasztrófa okát illetően. "E pillanatban minden feltételezést megvizsgálunk, de egyiket sem helyezzük előtérbe" - jelentette ki Jean-Marc Ayrault francia külügyminiszter szombaton a sajtónak nyilatkozva, miután Párizsban találkozott az áldozatok hozzátartozóival.

Az ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) a repülés alatt folyamatosan küld adatokat a földi légiirányításnak a gép rendszereinek működéséről, esetleges meghibásodásáról.