Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Magyarázza a bizonyítványt az Uber

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Alkut kötne a Londoni Közlekedési Vállalattal a betiltással fenyegetett Uber. Az internetes taxicéggel a hétvégén közölték, hogy a hónap végén elveszítheti működési engedélyét a brit fővárosban, amely az európai technológiai szektor egyik fellegvára és ahol 40 ezer sofőr dolgozik a cégnek.

A Londoni Közlekedési Társaság, amelyet Sadiq Khan főpolgármester felügyel, pénteken közölte az Uberrel, hogy meg vannak számlálva a napjai, mert visszavonják az engedélyét.

Az indoklás nem volt alapos, de utalt arra, hogy egyes Uber-sofőröket szexuális zaklatással vádoltak vagy hogy

felmerült, a cég nem veszi komolyan a főleg éjszaka történt bűncselekményeket és incidenseket, és nem jelenti azokat a rendőrségnek.

Hétfőn reggel az Ubernek a brit városokért felelős termékmenedzsere próbálta védeni a mundér becsületét a BBC rádióban és többször is azt mondta: szeretnének leülni „tisztázni” a dolgokat a tFL-lel, a londoni közlekedési céggel.

Azt bizonygatta, hogy a világszerte egyaránt kedvelt és gyűlölt technológiai vállalat „a protokollt” betartva a tFL-nek és nem a rendőrségnek jelenti az incidenseket.

A riporter többszöri kérdésére, hogy miért beszélt arról, hogy „a rendőrséggel is együtt kívánnak működni”, ahelyett, hogy egyszerűen csak felvennék a telefont, elismerte, hogy egy alkalommal hibáztak, mert nem vették észre, mennyire komoly volt az incidens.

Az Uber londoni jelenléte hatalmas pro és kontra vitát kavart. A brit főváros – ahol a Brexit ellenére például maradni kíván a Google – egyre inkább ismert az itt jelenlévő technológiai cégekről, és főként a fiatalabb réteg számára teljesen megszokott az algoritmus által kiküldött taxik használata – még akkor is, ha nem teljesen világos, mennyit kell majd fizetni az útért és annak ellenére, hogy a sofőrök egy része elveszne a navigátor nélkül.

A ring másik felében viszont ott vannak a hagyományos londoni fekete taxisok, akiknek az egész város térképét be kell magolniuk, az úgynevezett „The Knowledge” vizsgára készülve. Az ő szolgáltatásuk drágább, de náluk nagyobb a szakértelem.

Az Ubert emellett támadták azért, ahogy átvilágítja az immár dolgozónak számító sofőröket – ez utóbbit is bírósági perrel lehetett elérni. A cég válasza az, hogy egy független, harmadik félnek számító átvilágító szervezettel állíttat ki erkölcsi bizonyítványokat az alkalmazottakról – akik közé ennek ellenére keveredtek olyanok, akikkel szemben súlyos panasz merült fel.

Júniusban 20 olyan dolgozót bocsátottak el, aki ellen felmerült a szexuális zaklatás vagy erőszakos magatartás vádja.

Mint a BBC tudósítója megjegyezte, az Uber taktikája az, hogy „megérkezik a városba, megszeg néhány szabályt, majd bocsánatot kér, ha az orrára koppintanak. Néhány város elnéző volt vele, mások kitiltották”.

Emellett pedig az összeesküvés elméletek hívei számára van egy kis politikai háttér is: a londoni fekete taxik sofőrjei hagyományosan „nemzeti érzelmű” taxisok, akik javarészt a Brexitre szavaztak, míg velük szemben az Uber 40 ezer, jelentős részben bevándorlók adta taxis-ármádiája az Unióban való maradásra voksolt. Nagy-Britanniában pedig a Brexit megvalósítását ígérő konzervatív kormány van hatalmon.