Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Ismét visszahívták Kassára a Nemzeti Énekkart

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Folytatódik a 2002 óta tartó szoros együttműködés a Kassai Szlovák Állami Zenekar és a Nemzeti Énekkar között. Május 2-án csütörtökön ismételten fellépnek Antal Mátyás karigazgatásával a Dom Umeniában, Leo¹ Svárovský karmester vezényletével, a műsoron a Carmina burana.

Folytatódik a 2002 óta tartó szoros együttműködés a Kassai Szlovák Állami Zenekar és a Nemzeti Énekkar között. Május 2-án csütörtökön ismételten fellépnek Antal Mátyás karigazgatásával a Dom Umeniában, Leo¹ Svárovský karmester vezényletével. A hangverseny szólistái Martina Masaryková, Oto Klein, Jakub Tola¹.

Leo¹ Svárovský fuvolaművésznek tanult. Vezető karmestere a Janáèek Filharmonikus Zenekarnak, a Brno-i Filharmonikusoknak, GMD a prágai Állami Operának. Egész Európába hívják nagy szeretettel, a legjobb zenekarokkal dolgozott együtt az Egyesült Államokban, Japánban, Koreában. Szívesen látott vendége rangos nagy fesztiváloknak. Napjainkban Leo¹ Svárovský vendégkarmestere a Szlovák Filharmóniának, 2014 áprilisától pedig vezető karmestere lesz a nagoyai Aichi Central Symphony Orchestranak.

A Carmina burana első előadására 1937-ben került sor. A kis könyvecske, amelyből Orff műve szövegét merítette, valamikor az 1300-as években keletkezhetett, feltehetően francia földön. Nem tudni hogyan, utóbb a Benediktbeureni apátságba került, s évszázadokon át valószínűleg senki nem vette kézbe. 1803-ban, szinte véletlenül fedezték fel, első közreadója, J. A. Schmeller keresztelte el a kolostor latin neve (Bura Sancti Benedicti) nyomán Carmina burana-nak. A szatirikus, moralizáló, többnyire latin (ám olykor francia vagy német szavakkal kevert) versek szerzőit nem ismerjük, ha akad olykor név egyes költemények mellett, az is álnév ("Archipoeta").

Orff már a húszas évektől intenzíven foglalkozott a zenepedagógia megújításával. A legfontosabbnak a ritmus tanítását tartotta. Úgy gondolta, egyszerűbb ritmusok eleve örömöt okoznak a tanulónak, a makacsul ismételgetett képleteknek pedig szinte mágikus hatásuk van. Zenéjéből kiküszöbölt mindenfajta érzelmességet. Száműzte a kromatikát. A gregorián, illetve a középkori trubadúrzene dallamvilágát tekintette mintának. Igen nagy szerepet adott az ütőhangszereknek (pedagógiai célból egyébként az évek során sokféle ütőt maga tervezett). Az Orff-módszer előnyein-hátrányain ma sokat vitatkoznak. Orff kompozícióinak többsége ritkán hallható koncertteremben. A Carmina burana azonban a premiertől kezdve hatalmas népszerűségnek örvendett. Ma is egyike a huszadik századi muzsika legkedveltebb darabjainak.

A magyar közönség a Nemzeti Énekkarral, illetve annak Férfikarával legközelebb május 9-én találkozhat a Művészetek Palotájában, ahol Sosztakovics XIII. szimfóniáját adják elő az orosz zenére szakosodott, nemzetközi hírű karmester Michail Jurowski vezényletével.