Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Szárnyháború a Forma-1-ben

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A Renault szerint szabálytalan a Forma-1-es Ferrarik hátsó vezetőszárnya. A Ferrarinál azt mondják, nem szegték meg az előírásokat. A FIA szabályosnak minősítette a megoldást, de még lehet, hogy betiltja azt, ugyankkor vizsgálni kezdte a Renault autóinak hátsó légterelőit.

A Ferrari új, Bahreinben használt hátsó szárnya a szabálykönyvnek egy nem egyértelmű pontját játssza ki. A szárny ugyanis nagyobb sebességnél meghajlik - az előírások szerint mért pontjai azonban nem változnak!

Az FIA a hétvégén szabályosnak minősítette a megoldást, de az újabb tiltakozásoknak köszönhetően a héten lehet, hogy újra tárgyalja az ügyet. Így még az is előfordulhat, hogy a Ferrarinak a következő versenyre új hátsó légterelőt kell használnia.

Néhány nappal később az FIA a Reanult hátső szárnyait kezdte el vizsgálgatni. Véleményük szerint annak oldallemeze a megengedettnél vékonyabb, így könnyen eltörhet.

A következő versenyig, amely most vasárnap lesz Malaysiában, várhatóan már nemváltoztatnak a szabályokon, de a FIA jelezte: tiszta vizet kívánnak önteni a pohárba, és radikálisan szigorítani fogják a hátsó szárnyakra vonatkozó szabályokat.

Nem ma kezdték...

A szabályok ilyen kijátszása egyidős a Forma-1-el. Fénykorát a hetvenes években élte, amikor például a Brabham csapat egy hatalmas ventillátort szerelt az autó hátuljára, ezzel porszívószerűen kiszívva a levegőt az autó alól. A szabálykönyv szerint ugyanis a ventillátornak "elsősorban" az autó hűtését kellet szolgálnia.

Colin Chapman, a Lotus csapat zseniális vezetője és konstruktőre például a szabálykönyv egy fordítási hibáját használta ki, amikor megalkotta a dupla fenekű "szárnyas autót".

A Tyrrell a '80-as években azt a szabályt használta ki, hogy az autók súlyát csak a versenyek előtt mérték le, így futam közben leolvadhattak a motortérbe rakott ólomsúlyok, és az autó egyre könnyebb lett.

A sor nagyon hosszú, a mérnökök pedig nagyon találékonyak. A Ferrari mostani megoldása a Forma-1 fénykorát idézi, amikor a mérnökök egy lépéssel mindig a szabályalkotók előtt jártak.