Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Szalay: \"A Dakar áldozatul esett a politikának\"

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A Dakar-rali áldozatul esett a politikának - fogalmazott Szalay Balázs, a Szalay Dakar Team vezetője az InfoRádió Gólvonal című sportmagazinjában. A pilóta ugyanakkor érzékeltette: Magyarország egyértelműen előtérbe kerülhet azután, hogy a 2008-as sivatagi versenyt a szervező cég, az A.S.O. kénytelen volt lemondani. A társaság kelet-európai képviselőjeként Szalay Balázs beszélt a magyarországi rajt esélyeiről, egy lehetséges biztonságos útvonalról és a most nem kevés pénzt elbukó versenyzők lehetséges kárpótlásáról is. Az alábbiakban az interjú szerkesztett változatát olvashatják el.
Mikor tudatosult először a mezőnyben, hogy elmaradhat az idei verseny?

Csütörtökön este a francia kormány közleménye már jelzésértékű volt, majd pénteken délelőtt tíz órakor a szervezők leállították a gépátvételt. Ezen a ponton már tuduk, hogy nagy a baj, szinte biztosak lehettünk abban, hogy lefújják a versenyt.

Valóban a hivatalosan jelzett terrorfenyegetettség vagy inkább a politika állt a háttérben?

Mindenképpen nyomós oka volt a szervező cégnek az idei verseny törlésére. Akármilyen érzékenyen is érinti őket anyagilag, nem találtak más lehetőséget. Az idei Dakar-rali áldozatul esett a politikának. Nem gondolom ugyanis, hogy az al-Kaida éppen a Dakar vagy bármilyen más sportesemény ellen lépne fel. A viadal szempontjából a lehető legrosszabbkor éleződött ki a mauritániai és a francia kormány ellentéte.

A szervezők pénteki bejelentése után volt, aki felvetette, hogy saját felelősségre indult volna, ha lehet. Lett volna ennek értelme?

Ilyet átgondoltan már senki nem mondana. Egyéni versenyző talán még dönthetett volna így, ha lehet, de egy csapat irányítója nem kockáztathatja, hogy bárki mást veszélyeztet a sivatagban. Az pedig a találgatásokkal ellentétben fel sem merült, hogy bárki a magyarok közül csatlakozna a Bamakó-túrához.

Voltak indulatos reakciók a péntek délutáni versenyzői eligazításon?

A síráson túl nem. Nagyon sokan nem tudták megemészteni a szervezők bejelentését, volt, aki még órákkal később sem tudott megnyugodni.

Látszanak-e már a következmények?

A szervező cég mindenképpen folytatni akarja, nagy erővel tárgyalnak a lehetőségekről. A megoldási lehetőségek között szerepel egy kelet-európai tereprali-verseny magyarországi központtal. Az ország a tervezett Dakar-rajt előtt ezzel még kedvezőbb helyzetbe kerülne.

Ugyanakkor a magyar kormánynak most már az új kockázatokat is mérlegelnie kell.

Elsősorban azt kell megvizsgálni, hogy a mostani esetnek ténylegesen milyen volt a politikai háttere. Én nem hiszem, hogy egy biztonságos, Magyarországról induló útvonalat ugyanígy megfenyegetnének.

Hogyan nézne ki ez a biztonságos útvonal?

Afrikában Tunézián, Líbián és Egyiptomon haladna át a mezőny. Legutóbb 2003-ban is ment már ezen az útvonalon a Dakar-rali, és az egy kitűnő verseny volt. Ez tűnik most a legvalószínűbbnek 2009-re és 2010-re is.

Még ha ezúttal nem is Dakarban lenne a cél.

Bár 1979-ben még Párizs-Dakarként indult el ez a verseny, az elmúlt évekre Párizs szinte teljesen kikopott a viadal nevéből is. A Dakar mára fogalom, az afrikai szakaszokat, a rendkívül hosszú és embert próbáló versenyt jelképezi, bárhol is legyen a cél. Azt már csütörtökön megerősítette Ujhelyi István államtitkár, hogy a kormánynak előszerződése van a szervezőkkel a 2010-es rajtra. Mikorra várható fejlemény?

Már csak részletekben kell megegyezni. Két éve a Magyar Turizmus Zrt.-nek vetettük fel először az ötletet a navigátorommal, Bunkoczi Lacival, készítettünk egy nagyon sikeres prezentációt, majd a tárgyalások után a szervezők és a kormány képviselői egy hónapja, december 6-án írták alá az előszerződést. Máricus közepéig kell megállapodni, addig egyébként adott esetben ki lehet hátrálni belőle. A mostani fejlemények után Magyarországot védő biztosítékok is bekerülhetnek a végleges szerződésbe.

Ujhelyi István pénteken érzékeltette, hogy a szervezőknek igen fontos lett az ország, ők maguk sürgették a tárgyalásokat. Bár 2009-re Lisszabonnal már megkötött szerződése van a cégnek, mitől függ, hogy a portugál vagy esetleg már a magyar fővárosban lesz a rajt?

Attól, hogy az A.S.O. hogyan tud megállapodni a most szintén nagyot bukó portugál szervezővel, a Lagosszal. Bár Portugália nem veszélyeztetett, ha ellehetetlenül a lisszaboni rajt, akkor szerződést fognak bontani, és így kerülhetne képbe már jövőre Budapest.


A Szalay Dakar Team gépparkjából (fotó: Varga Gábor)
Lehet, hogy végül kevesebbe kerül az országnak a rendezés?

Ha a rendezők keresik meg Magyarországot, elképzelhető, hogy kevesebbet kell majd fizetni. Az A.S.O. két-három héten belül felmérheti, honnan érdemes kezdeni a 2009-es versenyt.

A gyakorlatban hogyan képzeljük el a magyarországi rajtot?

Budapesten lenne a háromnapos technikai gépátvétel, a szurkolók már ekkor megnézhetnék az autókat egy zárt parkolóban. Az első nap felvonulással kezdődhetne a körúton vagy esetleg egy látványos és rövid gyorsulási versennyel a Dózsa György úton. Ezután közúton haladna a mezőny Veszprémig, ahol a gyorsasági szakasz következhetne, majd ismét közutakon juthatnának el az indulók a Hévíz-Keszthely-Tapolca régióba, ahol elegendő szállodai szoba áll rendelkezésre. Később Ausztrián és Olaszországon át vezetne az út. A nemzetközi sajtó szombaton arról cikkezett, hogy a Dakar-rali jövője veszélybe került.

A pénteki nap valóban súlyos csapást jelent, de ez a szerencsétlen eset nem törölheti el az elmúlt 30 év munkáját. Jelzésértékű, hogy a gyári csapatok kiálltak a szervezők mellett.

Felmerülhet-e egyáltalán, hogy más rendezné még a Dakar-ralit?

Semmi nem mutat ebben az irányba. Az A.S.O. a jogtulajdonos, a cég szándéka pedig egyértelmű: továbbra is meg akarja rendezni a viadalt.

Nem került veszélybe a társaság azután, hogy a Tour de France elmúlt két éve is a botrányokról szólt?

A kerékpársport botrányai nem járt veszteségekkel, nyereséggel zárta mindkét Tourt az A.S.O., márpedig anyagilag csaknem nyolcszor nagyobb vállalkozás a Dakar-ralinál.

A rendezők mennyiben tudják kárpótolni a pilótákat és a támogatókat?

A legjobban előre eladott Dakar volt a 2008-as, ezért is ilyen nagy a bukás. A televíziós társaságok szerintem visszakapják a befizetett jogdíjakat, a csapatok pedig a nevezési díj visszatérítésére számíthatnak. Emellett a tervezett pótversenyeken való térítésmentes indulást ajánlhatják fel a szervezők az idei Dakar-ralira nevezetteknek.

Mekkora a csapatok kára?

Aligha ússza meg érezhető veszteség nélkül bárki is, hiszen a szállások és a különféle szolgáltatások költségét részben már előre ki kellett fizetni, a szponzoroknak pedig szintén nem tudják teljesíteni, amit ígértek. A Szalay Dakar Team vesztesége biztosan több tízmillió forintnál.

Túlélik-e a mostani krízist a kiscsapatok?

Nekik lehet a legnehezebb. 35 ezer euró alatt a legkisebb csapat sem indulhat el a Dakaron. A leggyengébb motor is 15 ezer euróba kerül, ehhez jön a fejenként tízezres nevezési díj és az egyéb költségek. Ismerek olyan angol versenyzőt, aki bankkölcsönt vett fel, hogy indulhasson.

4

Mikor kezdődnek meg a tárgyalások a támogatókkal?

Már hétfőn. A Szalay Dakar Team szponzorai informálisan már jelezték, hogy kiállnak mellettünk. A támogatóink egyébként nem csak anyagi segítséget nyújtanak, hanem szolgáltatásokkal és technikai eszközökkel is ellátnak minket. Aki viszont most akar új szponzort keresni, annak nyilvánvalóan nehéz dolga lesz. Mi a most kiesett versenynapokat az év során megpróbáljuk pótolni.

Milyen viadalok jöhetnek szóba az említett pótversenyek mellett?

Elsősorban Európa- és Világkupa-futamokon szeretnénk indulni.

A magyar bajnoki részvétel nem kerülhet előtérbe?

Tavaly is indultunk három futamon, de a nagyobb mezőnnyel elrajtoló nemzetközi versenyek jobban megmutatják, hogy hol tartunk a felkészülésben. Az előző évben mindkét Világkupa-versenyünkön pontot tudtunk szerezni, csak a gyári csapatot előztek minket, és végül a 19. helyet szereztük meg.