Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Unalomra ítélik a Formula-1-et az új szabályok

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Alig lengették meg a kockás zászlót a 2010-es Formula-1-es idény első futamának befutójánál, máris felhangzott az új szabályokat ostorozók kórusa. Legtöbben az unalmas, akciómentes versenyre panaszkodtak, amit nem csupán a bahreini pálya sajátosságainak vagy a tankolás betiltásának tulajdonítanak. Szakértők és az F1 ura, Bernie Ecclestone is türelemre intenek, de az újabb változtatásokat, úgy tűnik, nem lehet elkerülni.

Hiába a hétszeres világbajnok, Michael Schumacher visszatérése, a feltörekvő fiatalok reményei, a végre ütőképes autóban versenyző Alonso, vagy a súlyos balesete után ismét harcba szálló Felipe Massa - mindezt elhalványította a tény, hogy az idén nyitó Bahreini Nagydíj 49 körében alig történt említésre méltó akció.

Kiderültek az új rendszer gyermekbetegségei


Pedig a szabálymódosításokat épp azért vezették be, hogy izgalmasabbá tegyék a futamokat, az új rendszer gyermekbetegségei azonban már az időmérő edzésen kiderültek. Idén a kvalifikáció utolsó szakaszába bejutó tíz pilóta tetszőleges mennyiségű benzinnel harcolhat a pole pozícióért.

Viszont azt a gumit kell használniuk, amellyel másnap versenybe szállnak a teletankolt autóval. Bár a szabályt a csapatok javaslatára vezették be, ennek, a várakozásokkal ellentétben, nem izgalmas taktikai harc lett az eredménye. A pilóták ugyanis csupán egyetlen gyors kört vállaltak, mert spórolniuk kellett az abroncsokkal. (Egy hétvégére 11 szettet kell beosztaniuk a tavalyi 14 helyett).

A tankolás betiltása miatt ráadásul a csapatok egy kiállásos taktikát terveztek, ami szintén nem tett jót a versengésnek. A pilóták spóroltak a gumikkal, és nemigen kockáztattak.

Túlhevült gumik Alonso Ferrariján


Jó példa erre, amikor a vezető Vettel mögött sokáig második helyen autózó Alonso, megunva a kísérő szerepét, feltornázta magát a német mögé. Mire azonban a Red Bull lőtávolába ért volna, túlhevültek a Ferrari gumijai, így Alonso kénytelen volt visszavenni a tempóból. A Vettel autójáról leáramló légörvény miatt sem sikerült a támadó pozíciót elérnie a spanyolnak, aki tett még egy hasonló kísérletet, de az ugyanúgy kútba esett, mint az első próbálkozás. (Más kérdés, hogy Vettel autója idővel lelassult, így végül Alonsónak nem kellett különösebben erőlködnie, hogy elhúzzon a német mellett).

Türelemre int a szakértő

Farkas Péter, az A5.hu portál Formula-1-es rovatának vezetője türelemre int. Szerinte előfordulhat, hogy a pálya sajátosságaiból adódtak a bonyodalmak - illetve az, hogy szinte alig voltak bonyodalmak a futamon.

"Azért látni kell, hogy az 1980-as évek végén, amit sokan a Formula-1 aranykorának tartanak, szintén nem lehetett tankolni a versenyek közben és vigyázni kellett a gumikra. Tehát nem feltétlenül ezzel van a gond - véli a szakíró. - Az előzések hiányát, amit mindig a legnagyobb gondként aposztrofálnak a Formula-1-ben, elsősorban az aerodinamika okozza. Egyszerűen a Formula-1-es autók manapság túlságosan az aerodinamikájukra vannak utalva, ha közelről követnek egy autót, akkor szélárnyékban elfogy a leszorító erő rajtuk, és nem tudnak támadási pozícióba kerülni. Tavaly megpróbáltak ez ellen is szabályokat bevezetni, amelyek nem váltak be. Többek között a dupla diffúzornak köszönhetően.

Elkerülhetetlen a szabálymódosítás

A szakértő szerint a szabálymódosítás elkerülhetetlen. A legkézenfekvőbb az lenne - amit már a szezon előtt megpróbáltak elfogadtatni a csapatok -, ha kötelezővé tennék a két kerékcserét a futam alatt. Az egyetlen gumiszállító Bridgestone-nak azonban nem lenne jó reklám, ha gyorsabban elhasználódó abroncsokat gyártana, ráadásul ilyen hirtelen nem is lehet változtatni a gumik anyagösszetételén - véli Farkas Péter.

Ecclestone az európai versenyekre vár


Türelmet kér Bernie Ecclestone, a Formula-1 mindenható ura is a Daily Mailnek nyilatkozva. Szerinte túl korai még megítélni a változtatások hatását.

"Úgy gondolom, legalább addig várnunk kell, míg a sorozat Kínából visszatér Európába. A gond alapvetően ugyanaz, mint a korábbi években: az autók nem tudnak elég közel jutni egymáshoz, hogy előzhessenek. A csapatok azonban mindig is tudták ezt, mégsem tettek ellene semmit, mert csak a saját érdekeiket nézték, és csupán nyerni akartak" - vélekedett Ecclestone, aki egy megbeszélésen megpróbálta elmagyarázni, miről is van szó: "Versenyezni és szórakoztatni a közönséget nem azt jelenti, hogy a komputereken játszunk és egyetlen gyors kört teljesítünk."

Nick Fry, a Mecedes GP üzletvezetője arra a kérdésre, hogy a Bahreini Nagydíj tapasztalatai rosszat tesznek-e a Formula-1-nek, úgy felelt: "Az tenne rosszat, ha nem reagálnánk a történtekre."

Kötelező lesz a két bokszkiállás?

Szakértők szerint komoly esély van arra, hogy az európai futamok előtt változnak a szabályok. Leginkább azt rebesgetik a bennfentesek, hogy kötelező lesz a két bokszkiállás. Ezzel a mezőny átrendeződési esélyei nőnek, és a pilóták sem azzal lesznek elfoglalva, hogy a gumikkal spóroljanak.

Ecclestone egyelőre kiáll az álláspontja mellett. "Olykor nem értik jól az emberek, milyen előnyei vannak az új rendszernek" - kesergett a Formula-1 főnöke. Szerinte ezek majd az utcai versenyeken derülnek ki igazán. Monacóig azonban még három versenyt rendeznek a sorozatban. A közönség pedig biztosan addig sem akar unatkozni.

Hanganyag: Farkas Dávid